LÄNGE SEN SIST….

En fundersam ängel (som bor i min trädgård) ser ni på bilden nedan, den får symbolisera hur min tillvaro sett ut ett tag. En hel del har hänt sen sist och det verkar som om jag aldrig lär jag mig innebörden av ordet “lagom” som sägs vara så typiskt för oss svenskar. Jag är inte ett dugg lagom och säkert kommer jag aldrig att bli det heller. För det mesta är jag alldeles för mycket, för intensiv, för påstridig, för engagerad osv. helt enkelt alldeles för mycket. Och så rätt som det är så är det åt andra hållet, men sällan lagom. Sån är inte min personlighet, antagligen är det bara att inse det, både för mig själv och för min stackars omgivning.

 

Tänkande ängel....Någon undrade om jag löste krysset förra veckan och det gjorde jag, alldeles rätt också faktiskt. Även gårdagens kryss är löst, fast då fick jag lyssna på webbradion i Sveriges Radios arkiv eftersom jag var fullt upptagen med en kurs när krysset pågick. Min sångkör har nämligen en intressant och givande helg där vi med hjälp av Margareta Jonth försöker komma underfund med sjungandets mysterium. Margareta har ju haft sjungandet som sitt yrke under många år och är också utbildad pedagog och har många elever som hon lär sjungandets ädla konst. Denna helg får vi ta del av hennes kunnande och det är mycket att tänka på vill jag lova. Både teoretisk och praktisk kunskap som ska tas in och ibland går det runt i huvudet av all information. För min del är det nog så att jag  tidigare inte alls funderat över hur jag sjunger utan greppat notpapperet och dragit igång. Nu förstår jag att jag måste planera min sång och också fundera mera över vad texten säger och försöka förmedla den till lyssnaren. När ska jag andas t ex, det kan göra en väldig skillnad för textens budskap. Mycket att tänka på alltså och då blir det lätt lite rörigt i mitt huvudkontor, som redan tidigare är så fullt av andra saker. Men det är spännande att se om man kan utvecklas lite grann i alla fall. Och för kören som helhet är den här helgen jättebra, just att få vara tillsammans så många timmar, slita med övningar, fika, äta osv. Det stärker gemenskapen och är en fin “kick off” inför höstterminen. Nu är vi laddade att börja på nytt. Även idag har vi några pass, så nu har jag inte tid med mera bloggning.

Men, jag måste väl i alla fall ta mig tid att publicera min melodikrysslösning. Någon ordning på torpet får det väl vara. Här kommer alltså mitt förslag till lösning på veckans kryss: V1 GYLLENE, L1 GEORGE, L2 LEJONET, L3 ELGAR, L4 EWA, V5 OM JAG HADE PENGAR, L6 DAGG, V7 GUN, V8 RINGEN, V10 EMIL, V11 TIDER, V12 HAR, L13 DAG, L14 USA, V15 JAG, V16 ELSA.

Som vanligt reserverar jag mig för ev. felaktigheter. Ibland skriver jag så slarvigt så inte ens jag själv ser vad det står och det är inte alltid mitt minne är så alert som det borde, trots att det är så nyss jag kryssat så glömmer jag bort ibland. Den här veckan löste jag direkt på nätet också och har inget sparat papper att kika på. Jag har faktiskt skickat in min lösning för en gångs skull. Det brukar sällan bli av annars, ni vet det där med att jag gör det sen och så helt plötsligt är det för sent. Men för min del är det inte så noga, det är själva lösandet som är det roliga om jag vinner eller ej spelar ingen roll.

Nej, nu väntar den här dagen på att upplevas, så det får jag ta tag i. Vi hörs mera längre fram!

Kommentera

