Balladen om begravningsfirman Bröderna Byström…..

Favorit i repris!
Det här är nog det populäraste inlägget på min blogg, trots att det ursprungligen var infört 10 nov 2009 är det någon som läser det nästan varje dag. Och varför inte? Historien om Bröderna Byströms begravningsbyrå tröttnar man inte på i första taget!
Ta en titt på kommentarerna också, Pelle har tillfört många intressanta aspekter. Tydligen är texten inte bara Olle Norells fantasier, utan bygger till viss del på en sann händelse. Han har också tipsat om andra intressanta klipp från ”tuben”. Passa på och kika på dem också. Tack för dina inlägg Pelle, det var intressant!

Nu har jag varit på YouTube igen! Varför inte börja dagen med en liten klurig bit om Bröderna Byströms Begravningsbyrå. Den här låten brukar en kompis framföra. Här sjunger Olle Norell. Handlingen är ju av det allvarligare slaget, men nog drar man lite på smilbanden trots allt. Här ser man återigen att sprit och bilkörning inte hör ihop, kom ihåg det kära vänner. Texten finns här nedanför om någon vill sjunga med. 
 

 

1.E’n Gottfrid Holmlund från Svedjeholmen han for till Sundsvall i en affär.
Men har var hjärtkle’n och bra nog gammal Så bäst han va’ där så låg han där.
Han for omkull där på kontorsgolvet, så nu har Holmlund falli’ ifrån.
Sa hon som ringde hem till fru Holmlund från Sundsvallsfirman Frisén & Son.

2. Och därav kom att Bröderna Byströms Begravningsbyrå i Örnsköldsvik,
for ner till Sundsvall att hemförlova e’n Gottfrid Holmlund per biltrafik.
E’n Enar själv det var han som körde och bror hans Halvard han följde med.
Dom svepte Holmlund hän in till kista det hade skett vad som skulle ske
.

3. Men så kom tanken att mens man liks ändå är i Sundsvall för en gångs skull.
Man borde rå sig en sväng på Knaust, en liten en så in’t man vart full.
Så sa e’n Halvard till brorsan Enar som tyckte detta var riktigt tänkt.
Så dom parkera sin bil med kistan i vilken Holmlund va’ nedersänkt.

4. Snart satt två bröder från Örnsköldsvik på den fina krogen i Sundsvalls stad.
Och efter’n stund mådde Enar bättre än varje mänska i Medelpad.
Men då sa Halvard; ”Nu får du ge dig du kan in’t fee’n ta in nå mer.
Ta’ den Genevern och mellanpilsnern du blir ju rattfull det är vad som sker.”

5. Men då sa storbrorsan Enar Byström som är finurlig och yrkesvan.
”Tror du polisen tänkt på att stoppa en svart’n likbil på ljusa da’n,
för å se å ifall han som körer har druckit sprit å in’t kan stå lull.
Nä tro mig Halvard i vårat yrke så är det riskfritt att köre full!”

6. ”Du är förfa’len”, så sa e’n Halvard. ”Men du har rätt vad jag kan förstå.”
Och sedan detta en stund begrundats, beställde bröderna svart Renault.
När den var svept av Begravningsbyrå Bröderna Byströms i Nordaskog.
Gick innehavarna ut från Knaust, och bort till bilen med han som dog.

7. E’n Enar kände sig nu rätt plägad och körde därför i sakta fart.
Igenom Sundsvall uti sin svartbil och solen sken, allt var ganska rart.
”Jag går mot döden vart jag än går”,så sjöng broder Halvard och bak hans rygg,
låg gubben Holmlund uti sin kista nu in i döden så lugn och trygg.

8. Man körde E4:an norr mot Övik, och snart var bilen i Härnösand.
Och rak var vägen och ljus var dagen och man sjöng sånger på tu man hand.
Man kom till Skule i Skuleskogen, här vart det krokigt och här så slant
det plötsligt till på nå’t vis för Enar som for av vägen och ut för’n brant.

9. En volt slog bilen och kistan föll ut igenom bakdörra som for opp.
Kistlocket rasa och ut bland mjölkört och åkersenap for Holmlunds kropp.
Begravningsbyrån Bröderna Byström ramla ur likbilen även de.
Och slog sig sanslös. Sen kom polisen och dö’förklara dem alla tre.

10. På bårhusbacken på kyrkovallen stod gumman Holmlund med barn och måg.
I svarta kläder och dödstyst väntan på Byströms Pontiac och snart så såg
man ekipaget sig sakta närma den lilla gruppen. Men vad var det?
Vid ratten satt ingen Enar Byström och ingen Halvard satt där breve’.

11. När bilen stannade steg därut två poliser som gick med dyster min.
Och öppna dörra’ längst bak i bilen och där sågs Enar med brorsan sin.
På varsin sida om Holmlunds kista och att nog formen var ganska fin.
Det framgick bland annat därutav att dom låg och snarka för full maskin.

12. Begravningsbyrån Bröderna Byström, Enars och Halvards i Örnsköldsvik.
Av denna händelse erhöll knäcken och är sen den dagen sig inte lik.
Och får du se en begravningsbil som blir hejdad uppå en väg nå’n gång,
så är det bara för att polisen som lyfte armen hört denna sång.

 

17 thoughts on “Balladen om begravningsfirman Bröderna Byström…..

  1. lifeblog skriver:

    Du är då suverän på att hitta roliga saker! Detta är en av mina gamla favoriter!
    Tack! Har haft skivan men sålde den på Tradera …

  2. Milton Johansson skriver:

    En härlig låt som Olle sjöng in men var det han som gjorde text och musik?

    • Ängeln skriver:

      Visst är den härlig!

      Jag vet faktiskt inte om Olle är ”skyldig” till text och musik, har inte kunnat hitta säkra uppgifter om den saken fast jag letat.

      Kanske är det någon annan som vet?

      Tack för att du hälsade på i min blogg förresten!

      • Inge Forsberg skriver:

        HEJ! TACK FÖR EN BRA SIDA!
        Det är Olle Norell som gjort Bröderna Byström. En ”kompis” till mej skrev till Olle och bad om texten. ”Kompisen” fick texten plus något brev där Olle tackade ”för visat intresse”. Tyvärr, kommer jag inte ihåg vilket år det var. Men det är inte så? många år sedan. Kan ta reda på detta.

      • Pelle skriver:

        Jag kommer ihåg när denna visa skrevs. nästan hälften är sant.
        Pelle från S-vall.

      • Pelle skriver:

        Olle Norell i Härnösand gjorde sig faktiskt skyldig till en hel del i mina hemtrakter, trots att han var journalist från Småland från början har jag för mig.

      • Pelle skriver:

        Ja, Den visan är tamejfan värre än:

        Men kanske lite inspirerad av den gamla texten av Ruben Nilsson.

      • Pelle skriver:


        Går det inte att peta in Y-tuben här på mormorsblogg?
        Läste nyss någonstans att Erik Törnkvist var medansvarig till texten.

      • Nja, nu känner jag mig tvungen att ställa tillrätta några saker och gör det i kraft av att min far och Olle Norell var vänner hela livet. Olle Norell var född i Norrköping men växte upp i Själevad utanför Örnsköldsvik där min far också bodde. Olle var son till kantor Knut Norell och pappa har berättat hur han och Olle kunde smyga in i Själevads kyrka och dra av några ej helt sakrala stycken på kyrkoorgeln.

        Olles forte var att skriva texter och alla sånger jag hört honom framföra, inbegripet Bröderna Byström, är han ensam textförfattare till. Däremot vet jag att melodin till en av hans mera okända, men i min mening bästa visa, ”Gammpajkens sång”, komponerades av en läkare här i staden som jag nu tyvärr glömt namnet på.

        Först gången jag hörde Bröderna Byström var jag i tio års-åldern och om jag kommer ihåg rätt var visan ny då, vilket innebär att den torde skrivits någon gång kring 1967. Då dröjde det ännu något/några år innan skivan gavs ut.

  3. Britt-Marie Nordlund skriver:

    Hej har en bror som har kunnat hela texten den spelades när vi bodde hemma. Nu är vi 57-54 år så nog har man hört den allt en hälig ballad.Nu är det så att bror min inte är så kontakt bar efter en fall olycka tänkte få tag på om den fanns på cd gamla låtar piggar upp minnet,har kollat på ginza men där fanns den inte kanske du har något tips.m.v.h. Bittan

    • Ängeln skriver:

      Hej! Ja den här låten är onekligen speciell, den biter sig fast i minnet. Egentligen vore det ju hemskt om det skulle vara en sann historia, men den är så dråplig. Jag tröttnar aldrig på den.

      • Pelle skriver:

        Låten kom när jag gick i Tekniskt Gymnasium i S-vall. Vi drack mellanpilsner för alla våra pengar och skrattade åt denna. Televerkarna i 060-distriktet kände ju till en hel del om färden. I Övikstidningen skrevs bara att firman hastigt upphört, men i Sundsvalls Tidning har jag för mig att man skref mycket mer på den gamla blysättningstiden.

      • Pelle skriver:

        Det finns faktiskt vackrare och äldre skillingtryck skrifna i Sundsvall.
        Låten om Elvira Madigan är nog den vackraste. Eller Hedvig Andersson som hon egentligen hette. Hoppas innerligen att jag inte är släkt med den tokjänta. / P Andersson

      • Pelle skriver:

        http://www.dagensvisa.com/minata/visa_23_nov.html
        Hade nog fel om Andersen, ty det står att hon var född i Flensburg, fick sin lindansarutbildning i Sundsall och dog på ett hastigt sått i Danmark.

        Är det någon som kan hitta nån som kan sjunga den vackra texten?
        Själv misslyckades jag nu när jag gogglade.

      • Pelle skriver:

        Här heter. Lilla Hedvig Jönsson istället för Andersson.
        Va fan skall man tro på när det gäller fruntimmer?

  4. olle skriver:

    ammen bröderna bränberg begravningsbyrå låter bättre enar o odals

  5. Ängeln skriver:

    Reblogged this on Ängel med bruten vinge.

Kommentera

