2 april 2011

Tänk, nu är det april! Då måste det väl ändå vara vår i luften, nu kan väl inte Kung Bore hålla emot så mycket längre. Tyckte faktiskt att luften kändes annorlunda när jag var ut för ett tag sen. Kanske är det inbillning för jag vill så gärna bli av med snö och kyla, men att fåglarna sjunger vårsånger redan vid sextiden på morgonen, det är då inte inbillning och det är minsann ett vårtecken så gott som något.

Andra omisskännliga vårtecken som finns i min närhet:

  • doften av kattpiss som breder ut sig. Nu är de på hugget och lämnar sina visitkort både här och där.  Mindre trevligt om du frågar mig, men så har det väl alltid varit och kommer så att förbli.
  • simbassängen utanför min trapp
  • vedvältor utmed vägkanterna
  • min blåsippa börjar vakna
  • jag längtar efter att hoppa hopprep och twist (fast det stannar vid längtan). Fortfarande kan jag känna hur det kändes när man första gången på våren tog fram hopprepet.

Säkert finns det många fler vårtecken om jag tänker efter. Ett som jag dock ännu inte har känt är den där vedervärdiga lukten som brukar uppstå i skolan när ungarna varit ute och lekt. Jorden får en alldeles speciell lukt under en kort tid på våren, den kommer säkert vilken dag som helst. Eller så har den redan kommit, men jag har inte känt den eftersom jag inte passerar förbi torkskåpen på samma sätt längre, eftersom matsalen flyttats till ”min” ände av huset. Jag sörjer inte nämnvärt om jag skulle missa den!

Nu ska jag ägna mig en stund åt frukost innan jag kör igång med allt annat. Trevligt sällskap har jag redan haft nu på morgonkröken, Herr Eldeman har varit på besök via Da Capo, så morgonen har börjat bra. Snart kommer han igen också, då med melodikrysset, lördagens höjdpunkt!

Tänkte ge er kära läsare en liten stund av välmående också. Det här var dagens första låt i ”Ring så spelar vi”. Lyssna lite på denna låt och njut, en riktig mjukstart på dagen!

 

Kommentera

