Dragkamp mellan vintern och våren…

Precis som jag misstänkte var det något där uppe som skulle ner. Det måste ha snöat rejält i natt och nog spärrade jag upp ögonen när jag såg all snö då jag tittade ut genom fönstret imorse. Fast ändå är jag inte överraskad, det kändes i den kalla luften att något var på gång. Det kändes minsann också i min kropp! Idag känner jag mig snuvig och problemen i nacke, axel och rygg kvarstår, men kanske blir det bättre efter denna urladdning. Jag vet ju att jag är en vädergumma som känner av oväder. Det har jag gjort sen jag var liten, så det lär väl inte gå över på gamla dagar skulle jag tro.

Igår kom ett efterlängtat besked! Bruna fönsterkuvert brukar man inte bli glad av, men den här gången blev jag faktiskt det! Äntligen har jag fått tid för operation av mitt onda knä. Inte den operationen som var meningen tidigare, utan en enklare och det känns bra att åtminstone försöka med den först.

Förhoppningsvis blir jag pigg och kry och får fart på skånkarna igen och det ser jag verkligen fram emot. Nu räknar jag dagarna tills det är dags, och det gäller att hålla sig frisk och fräsch, vid minsta småsår eller annan skavank kan de ställa in, och det får bara inte hända. Jag orkar inte med att gå så här längre. All smärta håller på att äta upp mitt liv.

För en hel evighet sen, i slutet på åttiotalet måste det varit, gjorde jag ett liknande ingrepp på det andra knäet. Det gjorde fasansfullt ont, så utifrån den aspekten längtar jag inte, men förhoppningsvis blir det inte lika den här gången. Hur som helst finns ingen återvändo nu, jag måste försöka. Säkert har de bättre beredskap för såna typer som jag nu för tiden. Jag står emot de flesta bedövingsmedel, till skillnad från en av mina väninnor som knappt tål en alvedon. Tänk att man kan vara så olika.

Den stora nyheten igår var annars att Usama Bin Ladin dödats. Jag skäms lite för att jag inte orkar engagera mig i alla världsliga problem, men så är det. Jag vet ju att det finns hur många som helst som har det så oändligt mycket värre än mig. Men jag har ändå kört fast i mitt eget elände och måste försöka ta mig ur den smärta, sorg och besvikelse som förlamar mig. Vilken tur att inte alla är som jag! Säkert borde man glädjas, fast jag har lite svårt för att begripa hur allt dödande ska göra något bättre… Men det är väl jag som inte förstår och hänger med antar jag. Jag tror mer på Dalai Lamas icke-våldsprinciper och att det behövs mer kärlek i världen. Men vad begriper jag, en kantstött och dyster ängel med brutna vingar, om såna stora frågor?

Nu ska jag plocka fram min echinagard återigen, för att mota bort den begynnande förkylningen innan den fått fäste. Lite frukost är det allt också dags för, det känner jag bestämt. Det skulle det varit för länge sen, så nu ligger jag efter i tidschemat, som vanligt!

One thought on “Dragkamp mellan vintern och våren…

  1. Inger skriver:

    Vilken bra nyhet!

    kram Inger

Kommentera

