I natt var Tor i farten….

Men oj vilket rövarväder det varit i natt! Jag hade somnat och sov så skönt, när jag plötsligt tvärvaknade av ett rejält åskväder drog igång. Eftersom jag hade fönstret öppet  blev det riktigt effektfullt. Vid den första knallen hoppade jag rakt upp, för det lät precis som om någon kastade in något i rummet. Snabbt som ögat slet jag ur modemet ur telefonjacket och sen resten av sladdarna som hörde till tv, skrivare, dator mm. Sen la jag mig igen och försökte somna om, fast det var ju lättare sagt än gjort.

Jag var inte rädd, men ändå kändes det lite obehagligt, och jag mina tankar gick till barnbarnet och hans skola som var ute på nattvandring. Hur i allsindar hade de det där ute under himmelens tak? Fast det kanske var ett väldigt underhållande skådespel de fick ta del av där ute i den mörka natten. Själv funderade jag på om jag skulle gå ut och försöka fotografera några blixtar, men mer än funderingar blev det inte.

När jag var barn var jag inte åskrädd, sen hände en grej som gjorde mig skräckslagen, och som satt i i väldigt många år, så jag vet precis hur det känns för många människor såna här nätter. Man vågar inte titta, och man vågar inte låta bli, hjärtat går för högtryck och paniken rycker i varje millimeter av kroppen. Det är ingen behaglig känsla. Så hade jag det under många år, tur att det inte åskar så ofta, men en del somrar är det ju ganska tätt på given. Till slut orkade väl inte min kropp med flera såna här urladdningar, för rätt som det är så gick rädslan över, och det är jag väldigt glad för. Det är såna väldiga krafter, och det finns inget jag kan göra för att påverka det hela, det är bara att inse.

Så småningom somnade jag om, och det första jag gjorde i morse var att börja stoppa tillbaka alla sladdar där de hör hemma. Datorn startade snällt, så den har klarat sig, däremot vet jag inte hur det är med modemet. Det går igång, men ger felmeddelande, så något tok är det, om det nu är modemet eller teleledningen. Telefonen går också, så jag befarar det värsta. Nu kör jag på det mobila, så helt strandsatt är jag inte tur som var. Lika bra att låta den andra lilla lådan vila sig lite, så får vi se om något har hänt till kvällen, annars är det väl bara att göra en ny investering.

Just nu är det uppehållsväder, svalt och skönt, men jag undrar hur dagen blir. Enligt yr.no ska det regna mest hela dagen, hoppas att det regnar ifrån sig idag, så det blir finväder när det är examen. Det blir så mycket mysigare för alla barn om det är åtminstone är uppehållsväder. Men vi får väl se, det är inte mycket vi kan göra åt den saken…

Kommentera

