Dags att knyta ihop säcken…

Nu är det hög tid att krypa ner och kanske kommer jag att drömma om några av dagens höjdpunkter, inte mig emot! Den fullspäckade dagen har blivit natt och jag borde redan sussa sött, men jag har druckit kaffe allt för sent för att vara trött. Dessutom har jag en del saker som hänt som jag gärna vill ”suga på” en stund för att njuta riktigt ordentligt, när jag nu äntligen har chansen.

Med mormor och två spelkamrater i täten har barnbarnet och hans klasskamrater marscherat sig rakt in i sitt sista ”riktiga” sommarlov. Det var en härlig känsla, säkert för oss båda, fast av helt olika anledningar. Undrar just om det kan finnas någon stoltare mormor än jag just nu? Han var så makalöst fin, mitt ”lilla” barnbarn. 183 cm mäter han i strumplästen numera och har 45 i skostorlek! Inte så liten således, men forfarande väldigt ung och med hela livet framför sig.

För dagen väldigt uppklädd i kostym och slips och jag slogs helt plötsligt av hur otroligt lik min egen far han är. Oh vad jag önskade att pappa fått vara med och se sitt barnbarnsbarn växa upp. De skulle haft mycket att resonera om. Kanske satt han uppe på ett moln och kikade ner på dagens händelse. Jag hoppas det, och säkert skulle han varit lika stolt som jag. Kanske var det han som ordnade så regnet höll uppe så jag, barnbarnet och alla andra kunde marschera med spelmansmusik, fanor och sommarlovslängtande ungdomar i samlad tropp från församlingshemmet till kyrkan. En brokig skara med allsköns kläder, alltifrån kostymer till shorts. Mina tankar vandrade iväg till min egen examen. Konstigt nog kunde jag återskapa en hel del av tankar och känslor just från min egen examen som niondeklassare. Jag mindes t o m vad jag haft på mig. Mycket är annorlunda nu, men ändå – mycket är precis detsamma, trots att så många år har gått sen jag satt där i kyrkbänken.

I morgon är det dags igen, då ska jag på nästa examen. Då är det ”mina ungar” på skolan, och själv får jag också sommarlov. Det ska bli skönt!

Kommentera

