Söndag…

Idag var det ingen som väckte mig, jag hade kunnat sova hur länge som helst – men det kunde jag förstås inte. Vaknade jättetidigt, men lyckades somna om till kl 5, fast det är ju också tidigt, när man inte alls behöver upp då. Det är ju typiskt att inte kunna sova när jag får, för min kropp skulle säkert behöva det.

Ute är det lite tungt väder, men i alla fall inget regn (än?) trots att prognosen utlovat rätt stora mängder på morgonen. Undrar om det ska bli en sån där åsksommar i år. Hoppas inte! Det mullrar lite emellanåt nu också, fast det är långt borta.

Nu så är snart pingsthelgen tillända. Fast jag tycker inte man märker att det är pingst på samma sätt som när annandag pingst fanns. Med risk för att kallas bakåtsträvare och liknande vill jag ändå påstå att ”det var bättre förr”, just vad det gäller det här i alla fall. Nog skulle jag föredra att pingsten var långhelg precis som förr och avstå från röd dag på nationaldagen. Jag tycker också att pingsten ska vara en konfirmationshelg, men så är det ju inte heller längre. I och för sig går det säkert lika bra att konfirmera sig när som helst, men varför ändra på allt, liksom bara för att det ska ändras på…. Idag ska jag i alla fall sjunga i kyrkan för gamla konfirmander.  50 år har gått sen dagens hedersgäster konfirmerade sig. Det brukar vara trevligt, man känner av stämningen. Alla de som kommer tycker ju att det är roligt att träffa sina gamla kompisar. En del har inte setts på många, många år.

Annars tror jag nog att lästiden är mera givande för dagens konfirmander än vad den var för de femtioårsjubilerande. Då var det mera korvstoppning och lite skräckbetonat, auktoritärt – man skulle kunna en massa utantill, och förhöret som tillhörde konfirmationen kunde nog få en del att sova lite dåligt någon natt före… Nu visar man mera på bredden som finns i kyrkan och försöker få ungdomarna att känna delaktighet. Det måste ju vara en bättre metod.

Kommentera

