En innehållsrik dag…

Idag blev det en lång dag med blandat innehåll. Inledde som vanligt med skötsel av diverse djur, sen blev det en vända till en 70års jubilerande spelmanskamrat. Jag trodde hon skulle ha flytt fältet, så jag hade gjort i ordning en present att ställa på trappen, men hon var hemma, så det blev kramar, presentöverlämning och dessutom en trevlig pratstund över en kopp fika.

Sen hastade jag iväg till Borlänge. Yngsta barnbarnet ringde igår och förklarade att hon skulle vara tvungen att gå barfota på sin examen, för hon hade inte några skor som hon kunde ha på sig. Förmodligen var det något överdrivet, det sa åtminstone hennes mamma, men en viss sanning låg det i påståendet, för tösen var i stort behov av nya skor, och de hade varit iväg och prövat en hel massa utan att hitta några som passade. Mormor, som är hängiven ”foppian”, undrade förstås varför de inte köpt ett par foppatofflor åtminstone. De passar alltid – inte vackra alls, men ack så sköna, och betydligt bättre än att ungen ska komma traskande barfota på sin examensdag.

Sagt och gjort, ett par vita foppatofflor inhadlades, liksom ett par rätt söta rosa tygskor. Förhoppningsvis skulle något av paren passa. Dessutom fäktade jag iväg in på Gallerix för att köpa passepartout och ramar till två av mina konstverk, ifall om jag nu skulle komma mig för att vara med på den utställning som skulle hängas ikväll. En snabbis in på Lindex blev det också, det går rätt fort att göra av med slantar minsann! Nästa investering blev två cheeseburgare på McDonalds och sen bar det av hemåt igen.

De nyinköpta skorna hivades in till barnbarnet för beskådan  och så vidare hem för att fixa lite innan det var dags att vända åter åt samma håll igen. Båda sko-paren föll lilla fröken i smaken, så det var ju bra. Då borde hon klara sig en stund i alla fall.

I all hast tog jag mig för med att montera mina tavlor, och bestämde mig för att trots allt vara med på utställningen. Det känns lite konstigt, jag känner mig inte precis som någon konstnär, men lite roligt är det ju i alla fall. Kl. 18 skulle alla samlas för att hänga tavlor och annat hantverk, men det skulle jag inte hinna, eftersom jag måste iväg till barnbarnets examen. Lämnade in tavlorna med orden att de fick göra precis som de ville med dem, sen for jag vidare de ca 2,5 milen mot skolavslutningen, min tredje och sista för det här året.

Alla barn är änglar när de sover brukar man säga, undrar om inte det gäller just för examensstunden också. Alla är uppställda lite extra, och tindrar med ögonen på ett alldeles särskilt sätt! Och så fint som de sjunger också! Jag tindrar nog också lite extra i ögonvrån, för det är lika bra att erkänna att jag blir rätt tårögd i såna här samlingar. Just idag tyckte jag att jag såg mig själv i barnbarnets gestalt. Hon är rätt lik mig när jag var i hennes ålder, och väldigt lik sin mamma är hon också.

När vi kom ut ur kyrkan regnade det lite lätt, men då var det just det samma. Paraplyet som jag så nogsamt tagit med mig låg förstås kvar i bilen. Där gör det ju stor nytta!

Tyvärr missade de stolta föräldrarna hela underhållningen, för de fick fara iväg till djursjukhuset med familjens hund som inte alls mådde bra. Såna gånger är det bra när mormor och farmor finns, det är ju inte så roligt med examen om ingen kommer och tittar på en. Oroliga för den stackars vovven var vi också förstås. Till slut kom de hem igen, rejält mycket fattigare än när de for, men det hade inte varit något onödig vända minsann. Lunginflammation blev diagnosen, och A. hade redan fått penicillin sprutat i sig, och det var på gränsen att han skulle få lov att stanna kvar på djursjukhuset för obeservation, men nu var han ändå rejält mycket piggare än när han for. En penicillinkur väntar ett antal dagar framåt, och skulle han bli det minsta sämre måste de åka in tillbaka direkt. Det var skönt att se att han var piggare redan, för det är hemskt när man ser att djuren mår dåligt, men inte kan tala om vad det är för fel.

Nu orkar jag nog inte något mera den här dagen, sängen lockar!

Kommentera

