Från det ena stället till det andra…

Idag har jag farit runt mest hela tiden, runt 40 mil har jag avverkat. Jag fick börja dagen rätt tidigt för att få ihop det. Först de vanliga morgonsysslorna, sen plockade jag upp en spelkompis för gemensam avfärd till nästa anhalt, ytterligare en spelande vän var vårt mål, och en stunds spelande inför några uppdrag. Ont om tid hade vi, så vi bestämde oss för att vara effektiva, men tiden rinner ju iväg i en faslig fart när man har så kul som vi har tillsammans. Alltför snabbt blev det dags att packa ihop igen och bege sig mot vår hemort igen.

Att klippa sig stod på programmet för min liftande vän, själv skulle jag ge mig i väg till Falun för att uträtta ett ärende, vilket jag också gjorde. Därifrån for jag vidare hem till mamma och fick även den delen uträttad. Efter en snabb fika bar det sen iväg hemåt igen. Precis i tid återkom jag hem, för då gällde det att snabbt fixa hästarna och därefter följa med en annan kompis ut på äventyr. Vårt mål var Bastberget och att hälsa på några bekanta som just den här veckan ansvarar för skötsel och mjölkning av korna som under sommaren vistas på fäboden, samt att göra smör och messmör av mjölken. Vi fick veta att det var mycket mindre mjölkmängd än de brukar ha, och därmed blev det också mindre med bondsmör, samtidigt som efterfrågan var stor. Det är bra att ha kontakter, för med hem i packningen kom i alla fall lite smör och också en ask messmör. Gud så gott! Jag fick lov att provsmaka lite på vägen hem – det var himmelskt gott! Smakar sommar och minner om min barndom och farmor som hade kor och gjorde världens godaste bondsmör. Undra på att man blir lycklig av att äta hårdbrödgås med bondsmör på!

Helt underbar var också utsikten vi hade under fikastunden där i buan. Riktigt petterkaffe, solsken och trevligt sällskap. Kan man ha det så mycket bättre? Naturligtvis var kameran kvar hemma, men telefonen var med och kunde fånga några minnesbilder åtminstone.

Lungt och fridfullt var det, inte mycket folk i stugorna ännu, men under midsommarhelgen lär det röra sig desto mera.

Byns midsommarstång låg och väntade på att bli majad. På midsommaraftonen ska den väl upp i vädret under tjo och tjim och med sprittande musik till – om inte vädret sätter stopp för stråkarna. Upp ska väl stången hur som helst – annars blir det ingen riktig midsommar!

Här kommer en bild på ett viktigt ställe, som man behöver besöka då och då. Visst är det fint!

One thought on “Från det ena stället till det andra…

  1. Inger skriver:

    Tack för idag!

    kram Inger

Kommentera

