Midsommarfirandet inlett…

Ja, nu har jag börjat fira in midsommartiden. Idag har jag spelat upp två majstänger. På förmiddagen inleddes firandet på ”dagis”, med en liten stång och ganska många små barn. Prästens lilla kråka var nog mest populär, den är ju rolig när man får ramla lite hit och dit, det brukar både stora och små tycka!

På kvällskvisten var det sen dags för en större stång och lite mera folk, då hade jag tillsammans med två andra spelmanskollegor förflyttat mig till  Bergslagsbyn i Borlänge. Runt 120 personer, stora och små, hade samlats och deltog med liv och lust i både sång och dans. Vädret var skönt och det blev en riktigt trevlig stund. Kaffetåren ute i det fria smakade gott. Tydligen var de nöjda med vår insats, för de ville på stående fot boka in oss till nästa år igen. Det får man väl ta som ett gott betyg.

I morgon blir det ingen stångresning för min del, då ska jag återigen ge kroppen en 60 miladust. Det blir en fram och återfärd till yngsta dottern. Tanken är att vi ska komma iväg tidigt, och återkomma hit inte allt för sent på eftermiddagen. Vi får väl se hur det blir med den saken, tiden brukar gå alltför fort och man hinner inte alls så mycket som man tänkt sig. Det skulle inte förvåna mig ett endaste dugg om det blir så den här gången också.

I alla fall tänker jag gå och lägga mig nu, med förhoppningen att jag ska vakna tidigt som attan och vara piggare än piggast.  Hoppas kan man ju alltid. Nyss har jag njutit ett par hårda smörgåsar med bondsmör på, så just nu känner jag mig rätt belåten med tillvaron. Lite sömn på det här så blir det nog bra…

Kommentera

