Min dag…

Idag har jag lämnat tryggheten här hemma och gett mig utanför kommungränserna. Var först en vända till Leksand, inte länge alls, men en hel del pengar gick det åt i alla fall. Köpte bl a en ny klänning som kostade betydligt mer än de kläder jag brukar köpa i vanliga fall, och då var det ändå halva priset!

Letade också i tygaffären efter något som jag inte fann, och glömde alldeles bort att köpa den dragkedja som jag skulle köpt också. Nu får jag försöka komma ihåg det imorgon istället. Sen återstår det tråkigaste av allt, att sy i den. Och snyggt ska det dessutom vara. Mina symaskiner har fått fötter och flyttat, en till vardera dottern. I stället fick jag en annan, men vi kommer inte alls bra överens. Jag tvekar en aning för att försöka mig på att sy i ett blixtlås med den som hjälpreda. Kanske konsulterar jag istället en händig kompis, hon har en jättemodern och bra symaskin. Händig är hon själv också, och ber jag snällt så kanske hon hjälper mig. Annars får jag nog kolla om jag får låna svärmors gamla trotjänare, den är nog mer pålitlig än den jag har att tillgå för tillfället.

Innan jag försvann ut ur Leksand igen hann jag i alla fall med att äta en glass. Precis när jag var på väg fick jag nämligen syn på en glasskiosk som serverade Rättviksglass. Den har jag smakat förut och vet att jag gillar, fast jag gillar ju nästan all glass förstås! Ett snabbt stopp blev det och straxt var jag 50 kronor fattigare och en kopp ekologiskt kaffe samt en glasstrut med tre kulor glass rikare. Den rikedomen varade i och för sig inte länge, för båda kaffe och glass var försvinnande gott.

Sen styrde jag kosan mot Insjön där en trevlig och händig fiolmakare har sin instrumentverkstad. Han har ägnat två av mina stråkar en hel del omsorg, och nu var det hög tid att hämta hem mina vänner igen. Jag har saknat dem, åtminstone den ena. Den andra har jag egentligen aldrig använt, men nu är den renoverad och påkostad, så vi får se hur det blir i framtiden. Det är i alla fall bra att ha extrastråkar att ta till om det skulle knipa. En liten provspelning har det blivit redan, och det kändes rätt bra. Jag får försöka avsätta en stund varje dag nu, så jag får dem inspelade så snabbt som möjligt. Lite ”bakhalt” var det allt, men inte så farligt. De var ordentligt inhartsade, precis som utlovat.

Nu ska jag ta en kvällspromenad med hundarna, sen blir det sängen. Kanske är just det här natten när jag äntligen kan sova gott och länge. Jag hoppas i alla fall på det, det var länge sen sist, och jag känner mig sliten.

Kommentera

