Minnen…

Fredagen svepte iväg fortare än kvickt. De vanliga praktiska göromålen skulle utföras, sen skulle vi på begravning och sen var dagen slut. Däremellan var det väl lite tid också, men ungefär så där kändes det. När dagen klyvs av något extra kan man inte rikigt göra något före och inte så mycket efteråt heller.

Begravningen var fin, det var naturligtvis sorgligt som det alltid är att ta farväl av en människa som inte längre finns bland oss, men när man fått leva så länge så man har närmare till 100 år än till 90, då känns det ändå rätt naturligt. Många fina minnen finns som deltagarna kan dela med varandra.

En bieffekt av begravningar är väl att det ofta river upp gamla sår. Så blev det för mig. Helt plötsligt, när jag inte var på min vakt, hade mina tankar vandrat iväg till andra minnen och lyfte obarmhärtigt fram dem i ljuset med en sån snabbhet att jag inte alls hann med att skydda mig. Det blev en jobbig stund innan jag lyckades betvinga smärtan i mitt inre, men jag börjar få en väldig vana att ”lägga locket på” vid det här laget. Inte för att jag tror att det är någon positiv egenskap precis, den dagen lär väl komma när det blivit så fullt så det inte går att få på locket längre… Men till dess tragglar jag väl på.

Den här dagen föder också minnen, det är min pappas födelsedag. 82 skulle han fyllt idag, men han är borta sen många år och jag kan inte se honom som åttitvååring, för mig ser han ut precis som den han var när han gick bort. Det hade varit trevligt om han hade fått vara med på det äventyr som väntar oss inom en snar framtid. Men vem vet, kanske är han med oss ändå, fast vi inte kan se honom. På något vis tror jag att det är så, fast det kanske bara är för att jag vill att det ska vara så.

Nu är det i alla fall dags för mig att sluta drömma för den här gången. Det är hög tid att ta itu med den här dagen, om en och en halv timme är det melodikrysset och det tänker jag försjunka i en stund. En hel del ska göras innan dess, så jag får väl sätta fart.

Kommentera

