Måndag

Snart slut på den här dagen då… Skönt, för jag är så trött, fast det är jag visst för det mesta nu för tiden. Jag börjar väl bli gammal och utsliten förstås!

Den här dagen har i alla fall haft vissa trevliga inslag, och det gläds jag åt. Man får glädjas åt det lilla. 

Nu på kvällen tog jag in en tvätt från torkvindan och har sen strukit densamma. Den var så perfekt stykfuktig, så jag kunde inte låta bli. Annars stryker jag banne mig inte något om det inte är alldeles tvunget. Det är väl ”yvdeln”, alltså dräktskjortan, som jag måste, men resten har jag rationaliserat bort.

Lite ”måsten” har jag också grejat med idag, så jag känner mig riktigt duktig. För nån som är så oduktig som jag är det ju väldigt trevligt att få känna sig lite duktig ibland! Nån pysslig husfru är jag inte, klipper hellre gräset än ordnar med gardiner och sånt krimskrams. Gillar inte allt stök som hör till husmoderns lott heller, ni vet det där med tvätt, matlagning, städning, blomvattning och allt vad det kan vara. Nu behöver det för all del inte falla på kvinnans lott, vem som helst kan ju göra de där sysslorna, men göras måste de. Och här har det av någon anledning blivit så att det är jag som ska se till att allt det där blir gjort. Det där med jämlikhet har inte riktigt slagit igenom på den här adressen. Det är väl ingen idé att klaga antar jag, det borde jag ju gjort för länge sen i så fall. Ni har väl hört det där med att det är svårt att lära gamla hundar att sitta… Det tror jag är fasen så mycket lättare än att övertyga min sambo om att vi ska dela på de där tråksysslorna! Fast just nu är det knappt någon som gör dem, och så ser det ut därefter.

En annan straffexercis har jag också ägnat mig åt idag – stekt pannkaka. Det är ju gott som bara den, men ack så tråkigt att göra. Hela köket luktar pannkaksos, precis som jag själv och hur länge man än står och steker och steker, så säger det bara smack och så är det slut på alla pannkakor. Barnbarnen vill ju gärna ha den rätten, men annars brukar jag undvika att göra den. Idag blev det i alla fall pannkakor med färska hallon och grädde till. Smaskens var det!

Nyss tog jag en kvällspromenad tillsammans med hundarna, nu blir det skönt att lägga sig och drömma sig bort en stund. Hoppas att John Blund är på gott humör och strör trevliga drömmar i mitt sömnpulver. Den senaste månaden har alla drömmar varit så röriga och stökiga, så jag har svårt att vila ordentligt. Men det blir kanske bättre när jag kommer in i de rätta rutinerna igen. Alldeles snart är det dags för mjukstart och det står inte på innan alla barn är på plats och allt är precis som vanligt. Undrar vart den här sommaren har tagit vägen…

Kommentera

