Dagen har vaknat, liksom jag…

Ja, inte blev det mycket sömn i natt inte, jag borde verkligen vilat hjärnan nån timme till. Hundarna är fortfarande väldigt törstiga, rätt åt dem, fast det drabbar förstås mig i nästa steg, eftersom jag vaknar av att de inte ligger stilla. Dessutom är det ett faktum att det man dricker efter en stund vill komma ut i någon annan ände – och då behövs min insats även där, för att följa med dem ut. Man skulle allt varit husse i ställe för matte, det är för det mesta bra mycket händigare. Fast jag vet – som man bäddar får man ligga!

Det är minsann lätt att skämma bort de där små liven när de är valpar. De är ju så oerhört söta och att stå emot den där bedjande blicken är inte lätt. Just då tänker man inte på att det som känns gulligt då är något som man sen får stå ut med i rätt många år. (Det konstaterandet gäller förresten även för hussar!) För många år sen sa någon till mig: första hunden förstör man helt, sen blir det bättre för varje man skaffar. Så har det inte blivit här, tvärtom. Den första var väluppfostrad, men sen har de blivit mer och mer bortskämda undan för undan. Hur man än vänder sig har man ändan bak!

Nu sussar de små liven åter gott, medans matte är klarvaken. En snutt på Da Capo hann jag lyssna på i alla fall, så inget ont som inte har något gott med sig. Inom nån timme får jag ytterligare en dos av Anders Eldeman, då det är dags för lördagens höjdpunkt – melodikrysset. Nu får det väl bli lite frukost då, också en av dagens höjdpunkter. Senare under eftermiddagen väntar något annat som jag också ser fram emot av olika orsaker, men det får jag återkomma till. Nu klagar magen över att jag varit vaken allt för länge utan att frukosten serverats.

Kommentera

