Dan före dan före bröllopsdan….

Så har en ny dag tagit sin början. Jag är fortfarande kvar här hemmavid, men idag bär det iväg, med bilen fullastad av saker som jag bara inte får glömma. För säkerhets skull har jag gjort en lång lista, men man kan glömma att skriva upp också, så helt garderad är man ju inte ändå.

Nåja, det ska nog gå bra. Från toaletten hör jag hur mannen mumlar för sig själv. Säkert håller han på att öva på sitt tal, som han gruvar sig enormt för, men nu är det bara att bita ihop. Snart är allt överstökat, och sen är det förhoppningsvis ett trevligt minne som vi kan se tillbaka på och njuta av många gånger.

Efter mycket om och men så blev jag färdig med de asade fållarna jag berättade om i förra inslaget. Pressade, nålade och tråcklade totalt 18 meter fåll i detta besvärliga material, blankt, tunt, slinkigt och ändå hårt på något vis, så nålarna bara for ur. Sen skulle det sys på maskin också, och då hade jag tur. Min symaskin har nämligen rymt till sydligare breddgrader, så jag tänkte låna kompisens. Det fick jag ju gärna, hon var dessutom chaufför på densamma, och det var ju ändå bättre. Efter det återstod bara att plocka bort all tråckeltråd och så pressa allt – utan att bränna upp det – och sen var det klart. Tre stycken tunna sjalar finns nu åt tärnorna, ifall de behöver skyla sina bara axlar. Det har minsann inte varit lätt att hitta något tyg som passade, jag hade gett upp när jag till slut fann det här i förra veckan. Hade tänkt sy under förra helgen, men ödet hade andra uppgifter åt mig då, så därför blev det nu i sista stund.

Nu ska jag väl fortsätta med lite praktiska göromål innan det blir dags att ge sig ut på en trettiomilatur. Frukost får det bli allra först, så det så! 

Kommentera

