En intensiv helg…

Gårdagen bjöd på blandad kompott, inledde med melodikryss hos en kompis. Till detta en kopp te och gott valnötsbröd, minsann tror jag att man tänker bättre med såna tilltugg! Helt plötsligt var det också varmt och härligt väder, och jag överraskar mig själv med att äntligen börja måla min röda byrå, som numera är min vita byrå. Den stackarn har i många år varit undanskuffad och förpassad till en av alla skräpgömmor jag håller mig med. Nu ska det bli ändring på den saken.

Det har faktiskt varit på gång en gång tidigare, såpass att jag kånkade fram den, plockade bort alla träknoppar och grundmålade den i vit färg. Jag minns också alldeles bestämt att jag köpte nya knoppar, men sen gick visst inspirationen över, för så mycket mer blev det inte. Problemet var att jag inte kunde bestämma mig för vilken färg byrån skulle få, och dessutom hade jag tänkt mig något mönster, en ängel eller en blomranka eller nåt, som en liten extra piff… Av detta blev intet och istället hamnade den praktiska tingesten med åren allt längre och längre in bakom annan bråte.

För ett tag sen tog jag krafttag och baxade fram byrån. Av knopparna fanns inte ett spår, varken de gamla eller de nya, men såna finns det ju de som säljer, så nu har jag inhandlat nya återigen. Mina tankar angående stil och elegans är numera inte så avancerade. Jag vet fortfarande inte hur jag skulle vilja måla den om jag bara kunde göra som jag vill, men nu blir den helt sonika penselmålad med vit färg. Bara så, inga krusiduller utan rätt och slätt, och knopparna tog jag de första jag sprang på i en affär. Huvudsaken att det går att använda byrån, sen var det skit samma med resten. Förhoppningsvis hinner jag stryka på ett lager till idag, då är det bara att vänta tills den blir torr, skruva dit knopparna och sen bära in den.

Sen hann jag med att vara på ett bröllop också. En tjej på mitt jobb skulle gifta sig, och jag tyckte det skulle vara skönt att sitta i kyrkbänken något mera avslappnad än jag var då dottern gifte sig förra helgen. Precis före bröt ett riktigt åskoväder ut och det regnade som bara den. Inte det bästa bröllopsvädret precis, men fint var det hur som helst. Parets tre barn var med och brudparet var så fina. Vi konstaterade att det var första gången någonsin vi sett bruden i klänning, och det var en debut som hette duga! Klänningen var jättefin och hon var vacker som jag vet inte vad, brudgummen gick inte heller av för hackor! Hoppas ni får leva lyckliga i alla era dagar! När vigselakten var över hade också åskvädret dragit förbi, så brudparet kunde motta folkets hyllning ute i det fria, och sen fortsätta till festlokalen för mat och annat skoj. Prästen hade visst vigt fyra brudpar denna dag, så det stärker min teori om att någon slags bröllopsepedemi pågår.

Vår kvällsmat var föga romantisk, jag är helt säker på att bröllopsgästerna slapp den menyn – surströmming! Själv vägrar jag envist att prova, trots alla försäkringar om att det inte alls smakar som det luktar, men – nej tack, jag avstår ändå. Däremot får jag väl bita ihop och stå ut med lukten när kompisarna äter, samtidigt som jag själv äter vanlig sill istället. Tunnbrödet och messmöret slank ju ner utan större svårighet, liksom kaffet och vaniljhjärtat vi tog som pricken över i.

Undrar just om jag stinker surströmming idag eller hur det är. Jag har spelning på en kryckdragning på programmet redan klockan 11. Det vore ju inte kul för övriga deltagare om jag har sån odör. Kanske bäst att kosta på sig en hårtvätt för säkerhets skull. Idag kommer jag nämligen att möta många människor, programmet är helt fullt av roliga saker, så nu har jag inte tid att sitta här längre. Hoppas solen vaknar så småningom, den har visst tagit sovmorgon idag!

Kommentera

