Hit och dit och härs och tvärs…

Oj vilken dag det var igår – fullt upp precis hela tiden! Naturligtvis alla vanliga sysslor som uppstår när man har hus och hem och dessutom fyller sin tillvaro med djur. Dessutom lyckades jag klämma in diverse andra trevliga aktiviteter denna söndag. Jag inledde med en kryckdragning kl. 11, det är ju igen dum början på dagen. En gammal tradition som det gäller att hålla liv i, vi hade ju nyss kryckdragning här i gården för den numera gifta dottern. Efter resning av kryckor bjöds hela ”församlingen” på läckert fika. Vilka kakfat! Det var som förr i världen, vem sjutton orkar göra rullrån nu för tiden? Ja, uppenbarligen finns det någon, tur som var! När vi fikat spelade vi lite mera, bara för skojs skull.

Sen hann jag precis hem, värma lite mat i mikron och hasta vidare till nästa uppdrag – dags för min målarkurs. Det var upptakt idag och det ska bli roligt att fortsätta utforska denna magiska värld! Nu kör vi varannan söndag ända till och med november.

Dagen var inte slut i och med detta. Snabbt hem och byta om till hästkläder och fixa stalltjänsten. Sen lite sanering av hästskötaren i form av tvål och vatten och rena kläder, innan det var dags att bege sig till ”Floa” för en stunds spelning tillsammans med Gagnefs spelmanslag. Trevligt värre. Jag är lite ringrostig, men det kommer sig.

Den här dagen har också varit rätt intensiv. Två av kattpojkarna kom ihop sig igår, det resulterade i en ond tass och veterinärbesök idag. Hastiga veterinärbesök = oväntade utgifter, men vad gör man? Nu mår kisse mycket bättre och då mår också jag mycket bättre. Hoppas han är ändå piggare imorgon. Nu väntar lite penicillinknaprande också, men det verkar inte vara något problem att få honom att ta tabletterna, så det ska väl gå bra. Det som inte gick så bra var att ha på sig ”struten” som tant veterinär ordinerade. Efter diverse problem att förflytta sig för att struten slog i åt höger och vänster, ålade sig den lille kanaljen helt sonika ur den obekväma tingesten. Jag får väl försöka hålla koll på att han inte slickar på såret, för då måste eländet på igen.

Kvällen avslutades tillsammans med fem damer som ska försöka lära sig att spela fiol. Ett herrans liv var det minsann, och nästan ett dagsverke bara att få ordning på vissa fioler, som legat nedpackade i åratal. En del stämskruvar satt för hårt, andra satt inte alls, strängar gick av osv. Till slut hade alla en fiol att spela på, och det gjorde de av liv och lust. Hur i all sin dar man ska lyckas organisera dessa energiska damer så att alla blir nöjda, det är mer än jag kan räkna ut just för dagen, men jag får väl fundera på saken så kanske jag får någon snilleblixt.

Just nu tänker jag inte fundera så mycket mer i alla fall. Nu är det hög tid att slå ihop de blå och samla krafter inför morgondagen.

2 thoughts on “Hit och dit och härs och tvärs…

  1. Kattmor skriver:

    Har du en alldeles egen klocka? Dina timmar verkar kunna innehålla mycket mer än mina?

  2. Ängeln skriver:

    Nej då, jag får allt nöja mig med samma tideräkning som ni andra. Fast ibland använder jag lite väl många av dygnets timmar, det tillstås, kan bli lite nätt med sömntimmar emellanåt.

Kommentera

