Naturens läckerheter…

Och vart sjutton tog den här dagen vägen då? Jag har inte ens hunnit sova middag fast jag var så trött när jag kom hem från jobbet. Sen var jag också, för det är lite extra pappersexercise när det är månadsskifte. Undrar vad jag gjort egentligen, det känns som någon snott flera timmar ifrån mig, för just nu tycker jag att det är ett stort glapp i min tillvaro. Mobiltelefonen fortsätter att trilskas. Jag kan ringa, men tydligen kan ingen ringa till mig. Sms kommer fram lite då och då, inget att lita på som det verkar. Visst är det konstigt, förr klarade vi oss utan mobiler och datorer, men nu håller vi på att tappa fotfästet när inte tekniken fungerar som den ska.

I alla fall tog jag en lång skön kvällspromenad med hundarna. Två hundar i ena handen och en stav i den andra, för att ge mitt onda knä lite extra stöd. Jag skulle behövt minst en hand till, för plötsligt såg jag den ena svampen läckrare än den andra. Jag försökte plocka med mig så gott det gick, men till slut fick jag ge upp. Svamparna fick jag lägga i en stor hög i diket och knalla hem med hundarna och hämta något att bära i. Att plocka en stor papperskasse full gick på ett litet kick. Sen har jag ägnat desto mera tid på att rensa, fy sjutton så tråkigt det är. Därefter ska allt förvällas och frysas in. Att försöka ha svampen på tork är inget som lockar när tre nyfikna katter klättrar runt överallt. Annars är det ett rätt bra alternativ.

Nej, nu får jag se till att promenera efter de större vägarna i fortsättning, så jag inte ramlar över mer svamp. Skulle ju inte ha något emot att snubbla över lite kantareller förstås. Det jag plockade nu var sopp – Karl Johan, tegelsopp, björksopp, smörsopp. Det är väl gott det med, men kantarellerna är bäst ändå.I fjol hade jag sån tur att jag fick massvis med trattisar av en bekant. Sån tur lär jag väl inte ha i år, men man kan ju alltid hoppas.

Nu ska jag lägga mig fortare än kvickt, det är läggdags för länge sen, och jag är rejält trött. Hoppas jag sover skapligt i natt.

Kommentera

