Min söndag…

Oj vilken fullspäckad dag det varit! Vi har fortsatt med våra studier om Nåsdräktens utveckling under 1900-talet. Fast vi höll på nästan hela dagen hann vi inte allt vi tänkt. Himla intressant är det i alla fall. Idag hade vi också två experter med oss som hade mycket värdefullt kunnande som de frikostigt delade med sig av. Vi har redan bestämt att göra studiebesök på deras respektive arbetsplatser (Skansen och Nordiska museet), fast det måste bli längre fram. Just nu har vi fullt upp ändå.

Man blir nästan överväldigad av all skönhet som finns i gårdarna här omkring. Vi hade plockat med oss en hel del från våra gömmor, och mycket mer därtill måste ju finnas i var och varannat hus. Hemskt känns det också när man tänker på att massor av dessa skatter försvunnit för att släktingar slängt bort när de tagit över dödsbon. Tänk om de kontaktat hembygdsföreningen istället och skänkt sakerna dit.

Som avslutning på dagen har jag spelat med mina spelkamrater. Lite extra gemytligt blev det när tre herrar från grannkommunen också dök upp. Det var ett bra tag sen sist. För min del blev det hela fyra och en halv timmes spel!  Inte vet jag hur det gick till, men det är väl som man säger – att tiden går fort när man har roligt! Jag kunde aldrig tro att jag skulle orka hålla igång så länge, när hela helgen varit full av aktiviteter. Men när man ”kommer in i andra andningen”, som man brukar säga här omkring, så märker man inte att tiden går. Sen är det väldigt svårt att somna när man kommer hem också. Det spelar i huvudet och jag vickar på tårna, fortfarande kvar i mitt musikaliska rus! Man får liksom varva ner lite pö om pö. Tur att jag förberett rätt mycket på jobbet, för i morgon är jag väl inte riktigt lika pigg skulle jag tro.

Lite extra att fundera på fick jag också när en kompis berättade om ett tungt besked hans familj fått under veckan. De har några långa dygn framför sig nu, och jag tänker på dem. Hoppas verkligen att allt ordnar sig så bra som det bara går.

Men nu får jag skärpa mig och försöka komma omkull. En sängfösare i form av en kopp varm choklad får det bli, men sen får det vara nog. Godnatt alla!

Kommentera

