Snart slut på den här dagen också…

Nu är det fredagkväll och jag försöker få ordning på tillvaron så jag kan komma i säng innan klockan blir allt för mycket. På spisen puttrar en portergryta som behöver lite mer tid på sig, men sen så… Redan klar är en äppelpaj, den luktar gott och ser för väldigt lockande ut, men nu får jag hålla mig. Har nyss ätit en tallrik med fil och flingor, så nu får det vara nog för ikväll. Kände mig sugen, men kunde inte hitta något som passade riktigt bra. Då fick det bli fil, det funkar alltid!

Den här dagen började  lite struligt på jobbet. En halvtimme innan maten skulle serveras upptäckte jag att varmhållningen inte fungerade. Vad gör man då när ca 100 personer vill ha mat, och dessutom varm mat? Man ringer förstås vaktmästaren och talar om att det är kris och att han måste komma på studs, men sen gäller det ju att ha en alternativ plan också. Vaktmästare är som regel händiga personer, men några trollkarlar är de ändå inte, så plan B måste sättas i verket. En värmeplatta trollas fram ur djupet av mina köksskrubbar och det får helt enkelt tvunget att duga, fast det blir opraktiskt och långt ifrån någon 100% lösning. Alla får mat idag med, och det är ju ändå det viktigaste. Vaktmästaren konstaterar att det är en vippkontakt som gett upp, inte så farligt alltså. Han hoppas få tag i en ny under måndagen, och det hoppas jag också att han får.

I morgon, i arla morgonstund ska jag bege mig iväg de 30 milen till min yngsta dotter. Förhoppningsvis kan jag beveka henne att förbarma sig över min yviga kalufs. Jag ser ut som en riktig skogsmulle nu. Sen ska jag också hinna med att gå på kurs och konsert innna jag vänder kosan hemåt igen. Värst är väl att jag förmodligen även denna lördag får använda mig av webbarkivet för att lösa melodikrysset. Men bättre sent än aldrig!

Nu ska jag ta en titt i grytan igen, hoppas den snart är klar, för jag börjar bli lite sömnig faktiskt – och klockan ringer hutlöst tidigt imorgon.

Kommentera

