Få se nu, hur mycket är klockan egentligen…

Ja, nu är det en sån där morgon igen när jag vaknar och så vet jag inte riktigt vad klockan är. Eftersom jag ska på kurs idag och vi börjar klockan nio, skulle alarmet ställas på telefonen igår när jag la mig. Frågan som uppstod för min del var om telefonen ändrar sig själv till vintertid eller om jag måste göra det manuellt, och vilken tid ska jag ställa väckningen på, den tid jag ska gå upp eller en timme tidigare? Ändrar jag tiden manuellt och sen telefonen ställer om sig själv blir det ju fel. Ändrar jag inte tiden och den inte ställer om sig blir det ju också fel. Och när jag sen vaknar så minns jag inte hur sjutton jag gjorde heller. Nej, för min del tycker jag att det där med sommar- och vintertid är ett jäkla krångel som jag gärna skulle avstå från.

Hur som helst så är jag för länge sen vaken och uppe, och nattsömnen har helt klart störts av ovanstående frågor. Nu gäller det att få alla tidsvisare att visa samma tid, så det slipper förvirra min värld ytterligare. Tydligen har både telefon och dator ställt om sig själv i alla fall. Tänk om jag kunde komma ihåg det till när det är dags härnäst. Men då är det samma visa igen, fast ännu marigare, för då tappar vi bort en timme istället. Nu kommer man för tidigt dit man ska, och det är ju i och för sig försmädligt, men inte hela världen. Även om en och annan säkert blir förvånad om jag dyker upp så långt före utsatt tid, det är jag inte precis känd för.

Nu ska jag sätta fart på vardagssysslorna, de ska göras fast det är söndag. Sen får jag kanske kosta på mig en liten repa med kammen idag, när jag ska träffa så mycket folk. Först blir det fortsatt kursande om Nåsdräktens utveckling under 1900-talet, och som ”efterrätt” till detta träff med spelmän från lite olika ställen. En rätt trevlig dag kan jag se framemot med andra ord.

Kommentera

