Helgen i sammanfattning

Igår hade jag en himla fin dag. For till Grythyttan, alldeles ensam, det hade varit trevligt om broderskapet varit med, men han hade jour, så då fick det bli en färd  i ensamhet. Besökte mitt favoritantikvariat och inhandlade en hel trave med böcker till fyndpris. Detta firades sen med en fika på det mysiga caféet som ligger i samma hus. Att fika alldeles ensam är egentligen inte så kul, men gott var det ändå, det är bara det att jag äter alldeles för fort när jag är ensam och inte har någon att prata med.

Nästa anhalt på min resa blev att vända kosan till Hjulsjö. Där hälsade jag på förfäderna en liten vända innan jag tog plats på församlingsgården för att lyssna till Hjulsjökuntera. Det är 12,5 år sen jag var in i denna byggnad senast. Det var efter pappas begravning. Fast nu var det förstås en helt annan stämning. Tänk sån tur att jag kollade evenemangstipsen på kommunens hemsida, annars hade jag missat det hela. Men turen var på min sida och tillsammans med en hel del andra fick jag en trevlig stund. Först underhållning en stund, sen fika och sen mera underhållning. Och så bra de är! Jag gillar dem verkligen! De har sin egen stil och gör härliga, lite annorlunda arrangemang. Verkligt underhållande är det. Jag köpte den nya skivan också, med den snurrandes i bilen gick det fort att ta sig hem. Deras skivor är bra, men egentligen tycker jag att den här gruppen ska upplevas live. Har man sett dem live har man nog mest behållning av deras skivor.

Även idag har det blivit mycket musik. Först till kyrkan för att sjunga in 1:a advent, sen nu på kvällskvisten spelning med ett av mina spelmanslag och ett gästande grannlag. Synd bara att tiden går så fort. Just som jag börjar komma i form är det slut.

Nu ska jag försöka att lägga mig i tid för en gångs skull. Med mig i tankarna tar jag en del av helgens möten med människor som jag gillar. Det är skönt att tänka på såna stunder innan man somnar. Då tror jag att man sover gott. I morgon är det måndag igen…

Kommentera

