Onsdag 7 december 2011

Även denna dag bjuder på minnen, inte lika ljuva som gårdagens tyvärr utan tvärtom.  Fem månader har gått precis i detta nu, och ändå envisas min kropp med att återvända till den ofattbara stunden i somras som så obarmhärtigt förändrade livet för mig och mina vänner. Livet går vidare för oss som är kvar här, och smärtan bleknar undan för undan, fast julen blir en svår tid för de små barnen som mist sin pappa. Jag önskar så att jag kunde göra något för dem. Vet nog vad de helst av allt skulle vilja ha i julklapp, men inte ens tomten, om han fanns på riktigt, skulle kunna ordna det, än mindre jag.

Själv har jag haft fullt upp hela dagen, tack för det, då blir det mindre tid att grubbla på. Bara tråkiga saker har inte fyllt min dag och mina tankar, tur som var, tvärtom har några riktigt värdefulla stunder passerat också.

Och så har jag ju fortsatt arbetet med min kniv. Sakta men säkert går det framåt. Jag får väl erkänna att någon riktig knivmakartalang är jag inte. Har inte det rätta handlaget med de olika maskinerna som ska hjälpa mig i arbetet. Tur att min handledare är tålmodig och skicklig. Han lyckas fixa till det när jag ställt till det för mig. En riktig trollkarl är han minsann, det har jag talat om för honom också. Fast det är klart, när jag ska till med min 116:e kniv, då är jag nog också rätt händig. Om nu den stunden någonsin kommer förstås. Det är nog tveksamt.  Jag tycker fortfarande att det är jätteroligt, men känner också lite ångest över att det är så enkelt att förstöra allt arbete som jag hittills lagt ner.

Nu går vi in på lite mer finlir än tidigare. En hel hög med slippapper med olika dimensioner har jag fått med mig hem. I läxa har jag att återkomma med en putsad, slät och fin kniv, som därefter ska få sig ett linoljebad. Rätt mycket gruvsamt är det, men jag får väl försöka. Här kommer ett kort på min kniv och alla olika slippapper. Allra först ska jag dock runda holken med hjälp av en fil, innan det blir dags för alla slippapper. Håll tummarna för mig, det kan nog behöva.

Det jag ska försöka med härnäst är att ta mig i säng innan det är midnatt. Hoppas jag kan sova, för det är många tankar som far runt i mitt huvud just nu. Det gäller att försöka tämja tankarna och inte vare sig fastna i sånt som skett tidigare, det är ju ändå omöjligt att göra något åt nu, eller sväva ut i vad som kan hända i framtiden. Att det ska vara så svårt att leva i nuet…

Kommentera

