Sankta Lucia…

I går morse var det luciafirande i skolans regi. Kyrkan var nästan fylld till bredden av föräldrar och andra anhöriga. Efteråt serverades fika i skolans matsal, det blev trångt, men finns det hjärterum så finns det stjärterum, som man brukar säga. Ungarna var så duktiga, de sjöng verkligen med liv och lust. En del hade lite svårt att stå still, stjärngosstrutarna och stjärnorna gungade lite hit och dit, men jag tycker de skötte sig väldigt bra i det stora hela.

I kväll var det dags för nästa lussefirande, nu bjöd ”dagis” in och precis som i fjol var hela ceremonin utomhus. Förra året var det -18, och besökarna frös om både näsa och tår. Nu var det plusgrader och småregn, inte vad man tänker sig som lucia väder precis. Så där svenskt ”lagom” hade ju varit bäst, men man får ta det man får. Det var i alla fall en riktigt mysig stund.

Efter det skulle jag egentligen varit på två ställen samtidigt, hos knivmakaren och på körövning. Nu blev det ingendera, eller jo, ett litet besök hos knivmakaren blev det, men min egna insats bestod enbart i en massa pladder och förtärandet av en kaffekopp.

Sen for jag hem och här är jag nu. Trött, sliten och allmänt ”ruggig” beslutade jag mig för att spara lite på mina krafter. De senaste dagarna har varit jobbiga. Värken, som ett tag varit riktigt uthärdig, har slagit till igen. Nu har jag haft några dåliga dagar. Kanske beror det på vädret? Eller så beror det på att vi på nytt försöker se om jag kan klara mig på akupunktur 1 g/v i stället för 2 g/v. På fredag är det dags att vara nåldyna igen, jag ser fram emot det. Dessutom har jag fått en hel massa självsprickor i fingrarna, och i kväll värker de något otroligt, kan varken spela eller putsa på min kniv för tillfället.

Det som pockar på mest just nu är att få lägga sig. Har njutit en stund av att var ensam hemma, jag behöver små ”eremitstunder” emellanåt, för att orka när det snurrar för fort omkring mig. Nu känner jag att sängen lockar. Dags att plocka i sig en hög med värktabletter och sen anropa John Blund. Jag tror inte han är långt borta. Godnatt världen!

Kommentera

