En dag i livet…

Den första dagen på jobbet efter min julledighet är nu avklarad. Lite halvsegt var det väl på sitt sätt, men ändå rätt trevligt. Kul att se alla andra igen också. Skönt att ha en dag på sig att fixa till lite, innan alla ungar är på plats. I morgon är det full rulle, det ska bli spännande att se hur ommöbleringen av matsalen tas emot. Säkert blir det lite förvirrande för en del, andra kommer att tycka det är bra. Vi får helt enkelt prova en stund för att se hur det fungerar. Blir det inte bra får vi tänka ut något annat, eller återgå till det gamla beprövade konceptet.

Började jobbet en timme för tidigt, tänkte att jag skulle komma hem en timme tidigare också, men så blev det ju inte. Allt tar tid, så även idag. Hade världens värk när jag kom hem, var bara tvungen att lägga mig och vila en stund. Inte för att det blev så mycket bättre, det är visst en besvärlig period nu, men det är väl bara att stå ut och göra det bästa av situationen. Alternativet är ju att deppa ihop fullständigt, och det verkar inte så lockande det heller…

Hälsade på hos en kompis på kvällskvisten. Det finns mycket att ventilera när ens livssituation förändrats så snabbt och totalt som hennes. Många och jobbiga tankar dyker upp. Man vill ju gärna hjälpa en vän, men det är inte alltid lätt att veta hur. En blandning av tröst, peppning och pushning har hittills varit mitt recept. Jag har ju egentligen ingen aning, men huvudsaken är nog att man bryr sig och finns där skulle jag tro. Det är väl det vänskap handlar om, att veta att det finns någon som lyssnar när man vill prata, eller någon man bara kan sitta tyst med, utan att det känns besvärande. Vänskap är något jag själv värderar högt. Det är en rikedom som inte kan värderas i kronor och ören, utan har helt andra värden. Det är också ett ömsesidigt givande och tagande. Den som är klok vårdar vänskapen, för riktiga vänner finner man inte så lätt.

Kommentera

