FY FADDERUTTAN….

Så kände jag igår, eller om sanningen ska fram så var det nog grövre uttryck som bäst speglade mitt humör. Jag fick nämligen ett mail av en kompis, ämnesraden hade titeln ”wooow”. Jag var nog lite misstänksam, men tyckte det passade så bra med kompisens sätt, så visst jag klickade väl på det och så var helvetet igång. Jag fick aldrig fram något, men efter en stund ringde en annan bekant och frågade om jag skickat något mail till honom idag. Nej svarade jag, och fick sen höra att han fått ett, också med något engelskt uttryck på ämnesraden. Skit tänkte jag. Nu har det hänt som aldrig har hänt förut. Så fort jag hann gick jag in i min mail och kan då se att mängder av mail skickats ut från min dator. Förbaskat också. Några kloka datakunniga personer har förstått att det var något mystiskt och inte öppnat, men många har säkert, lika godtroget som jag, klickat.

Jag får rådet att byta lösenord på min mailbox, vilket jag omgående gör, och ägnar sen åtskillig tid tid att försöka varna alla människor som fått mail från mig. Pratar också med tjejen vars mail ställt till det för mig. Det visar sig att hon fått det i sin tur från en 70+are, man tror ju inte att något sånt ska kunna komma från den generationen.

Pratar med en av mina döttrar, och det visar sig att hon redan förra veckan fått liknande mail via sin svärmor.  De hade tyckt det var konstigt, men inte förstått vad det var. Alltså är det en jäkla cirkus som är igång. Och någonstans sitter någon/några jäkla typer och håller på att skratta sig fördärvade åt allt elände de ställer till. Nog kan man ha olika hobbies allt.

Själv har jag nu uppdaterat mitt virusprogram och noggrant kastat bort alla förbaskade skitmail. Det har tagit mig åtskilliga timmar och inte precis bättrat på mitt humör. Dessutom har jag sovit jäkligt illa för att jag funderat på det här.

Ni som läser det här, får  ni mail från någon med ämnestitel i stil med: hey, amazing, see this, wooow,incredible, very good.  Släng bort mailet direkt och kör ett virusprogram. Då sparar ni mycket arbete.

Nu har jag även använt någon timme i arla morgonstund, som jag inte alls skulle haft tid med, till att försöka ställa tillrätta vad dessa mail kan ha ställt till med för mig och andra. Alltså börjar jag nu få bråttom. Ska nämligen iväg på ett möte, och har rätt många mil att åka. Så inte heller idag blir det något melodikryss i rättan tid. Det får bli när jag kommer hem, någongång på eftermiddagen. Hej så länge!

Kommentera

