Bara att sätta igång igen…

Söndag morgon, varför vaknar jag så tidigt när jag inte behöver? Mifforadion ljuder ut i köket, men jag är inte riktigt på humör att lyssna. Känner mig rätt okoncentrerad. Min ständige följeslagare, värken, har vaknat också. Igår var en måttlig dag när det gäller den saken, den här dagen verkar inte bli måttlig alls. Kvar i magtrakten från igår finns även klumpen av besvikelse. Jag hade hoppats att den skulle försvunnit, men nej då, den har visst parkerat där för ett tag. Om jag bara kunde sluta att tro och hoppas på vissa människor skulle jag slippa såna känslor. Man borde ju lära sig till slut…

Gårdagen ägnades mest åt slit och släp. Usch vad det är jobbigt att städa! Kanske är det för att jag borde göra det oftare som jag får den känslan. Jobbigheten är än så länge inte direkt fysisk, jag har mest sorterat gamla papper och kläder. Men herregud så mycket det blir med årens lopp. Exempelvis ett gammalt garantibevis på en frysbox som inköptes 1989, den garantin lär ju knappast gälla längre. Andra liknande exempel finns. En bit på väg har jag kommit i min rensning, men hur mycket som helst återstår, och vilken tid det tar! På jobbet har jag börjat med följande princip: när det blir ny månad ska förra månadens rapporter in i egenkontrollpärmen, samtidigt plockar jag då bort motsvarande papper längst bak i pärmen. Två år måste papperen sparas, sen finns det ingen som helst anledning till att spara dem. Tänk om jag kunde få till något liknande system på hemmafronten. Hittills har jag inte lyckats.

Jag hade haft funderingar på att förlusta mig lite på kvällskvisten, men av detta blev intet. Det var två saker som lockade, dels en konsert till förmån för Hagströmsinsamlingen i Rättvik. Den borde varit toppenbra, men jag orkade inte ta mig hela vägen dit. Sen lockade också operan i Vansbro. Det är ett bra tag sen jag var på någon nu. Det är synd, för det är roligt att upptäcka nya världar. Inom operavärlden finns mycket kvar att upptäcka för min del, jag är fortfarande en riktig novis. Men jag gillar det jag sett och hört de gånger jag tagit mig iväg. Det är ju suveränt att kunna sitta nästan på hemmaplan och samtidigt vara bakom scenen på Metropolitan! Och dessutom får man då en textad variant, vilket är bra åtminstone för mig, som knappast skulle fatta mycket annars. Man måste ju prova nya saker, annars får man fundera över hur det skulle ha varit. Det tar nog ett tag att ”vänja sig på” med den typen av musik. Så är det väl egentligen med nästan all sorts musik, smaken förändras allt eftersom man tränger in i den. Jag gillar det mesta faktiskt, fast det varierar lite från dag till dag vad jag är sugen på just för tillfället. Det har nog en hel del med sinnesstämningen att göra skulle jag tro.

Lite festligt blev det i alla fall mot slutet av dagen. Jag tvättade av mig allt damm från städningen, greppade min för tillfället särskilt inköpta vinflaska och traskade ner till grannarna. Frun i huset hade tjänstgjort på operan och kom hem sent omsider. Våra respektive hade suttit och ljugit jakthistorier och annat likanande under några timmar. Lika bra att fly hemmifrån när jag städar, mitt städhumör är liksom inte det allra bästa! I alla fall hade vi bestämt att vi skulle äta en ”operatallrik” när hon kom hem. Vi hade beställt dem, och så tog hon dem med sig hem. En sen supé blev det, och någon större måltid var det väl inte, men för all del gott det som var. Speciellt efterrätten! Det var vitchokladmousse på någon slags mandelbotten. Mums! Jag hade gärna haft betydligt mer av den, men säkert var det mer än nog att smälla i sig vid denna sena tidpunkt. Vinet var också riktigt bra. Jag har tidigare köpt den sorten och gett bort till andra, men aldrig smakat den själv. Nog lönar det sig att satsa några kronor extra, den här sorten kostade ca 90 kronor för en flaska. Det var det värt. Lördagen blev gott och väl söndag innan vi ätit färdigt och sen var det hög tid att gå hem och sova en stund. Både frusen och trött var jag, då är det skönt att dra upp täcket och slumra in.

Men nu väntar den här dagen på att upplevas, lika bra att ta itu med den. Det blir säkert inga problem att fylla den med aktiviteter. Snart är det måndag igen…

Kommentera

