♥ Alla hjärtans dag ♥

Måndag har just blivit tisdag och nu är det den 14 februari, vilket är det samma som en god väns födelsedag. Har just grattat och skickat en kram via facebook, det enda sätt som funkar just nu, eftersom han smitit iväg till ett varmare ställe. Men han kommer väl hem igen….

Det är dessutom alla hjärtans dag. Det är ju kul med dagar när folk tänker på varandra lite extra, speciellt glada är nog köpmännen! Själv är jag ju väldigt förtjust i hjärtan oavsett vilken dag det är på året, och den röda färgen gillar jag också, men någon shopping just för den här dagen har det inte blivit. Det borde vara alla hjärtans dag varenda dag. Vi borde ha hjärtat fullt av dem vi älskar oavsett vilket datum det är, eller hur? Mest synd är det om dem som är ensamma. En sån här dag kanske de känner sig ensammare än någonsin.

Den här bilden hittade jag på nätet.

Hjärta och smärta

Jag skulle tro att det är många som tycker att det känns så där ibland. Den stämmer i alla fall bra på mig. Nog önskar jag att mitt hjärta skulle skimra och glänsa i djupaste rött, och det gör det väl ibland. Men oftast känns det som på bilden, och det är klart, man har ju varit med ett tag och fått sina törnar av livet. Kanske är det så att läkköttet blir sämre ju äldre man blir också, inte vet jag. Förmodligen klarar vi mer än vi tror, människan är en besynnerlig skapelse.

Här kommer några ord till tröst till den som känner sig vingklippt och ärrad en dag som denna. Det är två underbara dikter av Siv Andersson. Jag tror att jag haft med någon av hennes dikter tidigare, kanske till och med just de här, men de tål att läsas om och om igen.

NÅGRA ORD PÅ VÄGEN – av Siv Andersson

Försök att ta tillvara allt gott som livet ger.
Se det stora i det lilla så kan guldkornen bli fler.
Ge dig tid att reflektera en stund i lugn och ro.
Låt sanningen bli vetskap men släpp även fram din tro.
Och när du möter mörker och livets tvära kast
– känn då hur livet rör sig och ljuset får kontrast.
Känn att du får styrka av det som gör dig svag
– att där finns nåt att lära av allt som sker var dag.

TACK FÖR ATT DU FINNS – av Siv Andersson

Jag är så tacksam för att jag fått möta dig.
För du är speciell och värdefull för mig.
Det som gör dig unik finns i ditt sätt att vara,
din styrka och ditt mod och allt som du kan klara.
Den kärlek som du ger i omtanken om andra
ger lärdom om hur vi ska vara mot varandra.
Du är en sån person man lätt kan hålla kär.
Så tack för att du finns just sådan som du är.

Kommentera

