Lång dags färd mot natt…

Nu ska jag försöka skriva kort och koncist, jag är nämligen ”gôôr” trött efter en lång dag. Först djurpyssel på morgonen, sen det vanliga kneget. Idag fick jag anlita svärmor för”färdtjänst” eftersom min bil var till tandläkaren. Ja, det var förstås han som körde som hade ärende dit, men eftersom den andra bilen är lite krasslig måste han använda min bil. Detta medförde i alla fall att jag var ovanligt tidigt på jobbet eftersom svärmor är av den sorten som inte gillar att stressa utan alltid vill ha gott om tid på sig. Idag var det också konferensdag, så det blev lite extra sent. Hann just inte mer än hem för att fixa djuren återigen, innan det var dags att dra iväg på knivkurs.

Idag längtade jag dit lite extra, var nyfiken på hur min kniv skulle se ut nu när den ”badat” i linolja. Riktigt fin var den, vilket ni skulle fått se, om jag orkat leta på sladden så jag kunde fixa in en bild i datorn. Nu var det dags att pillra bort maskeringstapen som jag tidigare så noggrant fäst på knivbladet. Sen skulle bladet ritas av efter konstens alla regler, för att man sen skulle tillverka en liten träbit i samma storlek som ska sitta inne i slidan, som blir nästa projekt för min del. Tänk att varje kursdag ska inledas med lite halvångest för allt som kan gå snett med det jag ska till med att göra! Det finns baske mig inget jag känner mig särskilt hemmastadd med i den här processen, fast det är himla roligt ändå. Varje gång jag är på väg hem känner jag mig nöjd och glad, i varje fall hittills. På något vis ska jag väl lyckas få till slidtillverkningen också, när jag nu kommit så här långt. Lite frustrerande är det att jag inte kan göra något utan handledning, rädd som jag är att göra fel. Dessutom är mina medslöjdare pensionärer, så de har andra möjligheter än jag att tillbringa tid hos vår lärare. Nåväl, någon gång ska jag väl bli klar kan jag tro. Det är ju ingen större brådska med den saken, och jag har så roligt under tiden.

Möjligen är det så att vår körledare har synpunkter på min frånvaro eftersom mitt knivmakeri ligger på samma dag och tid som körens övningstid. Ju längre tid mitt slöjdande tar, desto längre blir min frånvaro i kören. I dag gick jag direkt till körövningen igen, så jag hann i alla fall vara med en stund. Nästa onsdag ska kören sjunga i Lokstallet i Vansbro. Jag får väl fråga snällt om jag får jobba med min kniv en annan dag i stället, eftersom jag behövs mer än väl i kören just den dagen och tiden.

Nu har jag tillbringat en dryg timme med att öva på min stämma (alt 2) i de låtar som ska framföras, så nu får det duga för idag. Jag är så trött så jag ser dubbelt emellanåt. Bäst att leta rätt på John Blund, jag har på känn att han vill träffa mig rätt omgående. Godnatt!

Kommentera

