En musikalisk dag med tårta och saltlakrits som tilltugg…

Jaha, så var den här dagen slut också, rubriken beskriver i stor sett min dag. Rätt mycket musik har den innehållit. Gårdagens titt-in på körövningen förpliktade. Det är nämligen musikcafé nästa onsdag och då ska ju låtarna sitta också. Det gör de inte hos mig, eller ja, nu är det skapligt eftersom jag sjöng för mig själv i en hel timme igårkväll, tills jag var så trött så jag nästan satt och sov. Började sen den här dagen med att återuppta sjungandet, så jag till och med glömde äta frukost. Det blev jäkligt bråttom till jobbet rätt som det var. Så nu sitter sångerna och min altstämma rätt bra ändå, hur det sen går då när resten av kören kommer med och ”stör” mig. Det visar sig, men det är roliga låtar att sjunga, gamla evergreens. Det är kul med olika sorters musik.

Efter jobbet har jag trixat med mitt notprogram, skulle försöka få ner en av mina kompositioner på ett notblad tänkte jag, men sjutton så krångligt det är. Mina kunskaper räcker inte riktigt till. Jag stampade och räknade och provade på alla möjliga sätt, och inget lät ändå som jag menade. Tur då att det finns folk som är bättre bevandrade i musikens värld än vad jag är! Min körledare och hans fru konsulterades och de delade frikostigt med sig av sina kunskaper, så nu är det väl nästan tydbart i alla fall. Det är väl så att mina låtar inte riktigt är som andras som det verkar, jag har massa underliga saker för mig, men ”don efter person” som man brukar säga. Det har jag ju insett för länge sen att jag inte passar in i det där ”lagom”-facket. Men retsamt är det att jag inte ska klara av att teckna ner mina egna låtar. En jäkla tur är det att det finns inspelningsmanicker i alla fall, för minnet räcker ju inte till särskilt länge.

Kvällen avslutades med uppvaktning av grannen som fyllde 66 just i dag. Kaffe och supergod gräddtårta blev det bland annat där, så nu är kaloriförådet påfyllt för idag. Särskilt som jag redan innan upptäckt Marabous nya chokladkaka ”Black”, saltlakrits blandat i ljus choklad. Så gott! Jag som inte ens är särskilt förtjust i choklad hade inga som helst problem att klämma i mig en hel stor chokladkaka på nolltid. Saltlakrits är världens godast godis, så är det bara!

Men nu får gamla tanter som jag inte vara uppe längre. Dags att sova. Godnatt på er alla!

Kommentera

