Fullt upp, och lite mer därtill!

Lördag morgon och sova går som vanligt inte. Vaknade tidigt och till slut ger jag upp och kämpar mig upp ur sängen. Kroppen jäklas, som vanligt höll jag på att säga, men nu har det varit kämpigt som sjutton ett tag igen. Är det inte på det ena stället det gör ont, så är det på det andra. Vanligtvis vaknar jag av att det gör så ont så jag inte kan sova längre. Sen vidtar smärtsamma försök att få kroppen till att göra som jag vill, dvs kravla sig upp ur sängen. När jag äntligen lyckas övertala den till att följa med mig upp blir det långsamt bättre. Att komma från liggande till stående är en ständig utmaning just nu.

Nu är jag i varje fall uppe och igång. En tvättmaskin är körd, frukosten är intagen för länge sen. Välling och kaviarsmörgås blev det idag. Det har det blivit rätt ofta nu ett tag, och så hård ”gås” istället för mjuk. Konstigt att jag är hungrig direkt jag vaknar när jag var så himla mätt igår när jag la mig! Då var magen fullproppad med pizza, hemgjord sådan av en granne strax bredvid. Den man jag delar hus och möbler med sattes att specialstudera tillverkningen, har jag tur kan han ju återupprepa händelsen på hemmaplan. Fast det är knappast troligt, sådan tur har jag inte ofta. Det här är det 35:e året vi delar tak, lägg därtill ytterligare några år med varsina tak, och jag kan garantera att jag inte behöver använda båda händernas fingrar för att räkna de kulinariska upplevelser han tillfört vårt förhållande på hemmaplan, så förstår ni. 

Men han är för all del rätt händig på att beställa från pizzerian, jag får väl vara nöjd med det antar jag. Och han startade ju dammsugaren för nån vecka sen, det är ungefär lika frekvent som matlagningsinsatserna, så det finns ju hopp… Kanske kan man lära gamla hundar att sitta om man är riktigt ihärdig och envis!

Det finns visst karlar som kan laga mat, det var gårdagen ett bevis på. I ett annat hus här bredvid finns ett exempel till, fast de är ju förstås båda importerade hit till byn, inte infödda. Det kanske förklarar saken. De som kommer härifrån och stannat här har sällan sådana ambitioner. Men nu vill jag inte vara den som nedvärderar människor. Olika människor har olika färdigheter, så är det ju. Och behöver man aldrig prova så är det ju svårt att lära sig. Väldigt omtänksamma mammor finns det gott om, jag skulle kasta sten i glashus om jag inte erkände att jag skämt bort mina barn rätt rejält. Karln har jag skämt bort ännu mera, så är det. Han var väl skapligt inkörd när jag ”fick vårdnanden” också, så det var inte så svårt att fortsätta i galenskapen.

På tal om mammor, så fyller hon som gjort det grundläggande jobbet åt mig år idag. Ett besök där måste det bli. Min ena dotters sitter i samma situation, så vi får båda gratulera våra svärmödrar idag. Säkert vankas något smaskens där. De är båda av ”den gamla stammen” som är duktiga på bakning och matlagning, och just idag är det ju till fördel för mig. Inte för min figur dock, men det är ju för länge sen för sent för att tänka på det. Dagens ”frossa” gör nog varken till eller från.

Sen blir det mera gratulationer längre fram på dagen. En kompis som nyss fyllt 60 ska uppvaktas. Han rymde fältet på själva dagen, men nu klarar han sig inte längre. Fast själv behöver han bara njuta, vår gratulation innehåller både mat och lite annat. Det blir förhoppningsvis en trevlig stund för både oss och honom.

Men nu får det räcka med bloggande för en stund. Full fart är det som gäller. Melodikrysset är på gång. Osäkert är det om jag hinner fixa det i rätt tid, men så snart som möjligt ska det bli i alla fall. Skulle behövt besöka Clas Ohlsson i Insjön, men hur sjutton ska jag hinna? Sen ska jag baka en tårta till kvällens kalas också… Nej, nu får jag stänga av här om det ska bli något gjort!

One thought on “Fullt upp, och lite mer därtill!

  1. inger skriver:

    Låter som full ös …

    ha en bra helg/kram Inger

Kommentera

