Och så är det måndag igen…

Så är det då måndagmorgon igen, tycker det är fredag och måndag mest hela tiden! Jag la mig rätt tidigt igår, men sömnen har inte varit så värst. Blåsvädret håller i sig och det blir så mycket ljud som stör. Kallt och eländigt är det också. Jag som nästan aldrig fryser har till och med haft strumpor på mig i natt, och tycker det är kallt överallt. Dessutom svider det och kliar i mina ögon hela tiden. Undrar just vad som är på gång. Kanske är det förkylningen som var och nosade mig i hälarna tidigare, men som jag lyckades mota bort med echinagard och diverse knep. Det är nog dags att fylla på i energireserverna tror jag.

Gårdagen bestod mest av soffliggande, jag kände mig totalt slut hela dagen. Stoppade in mina hörselproppar långt in i öronen för att stänga ute omvärlden och få lugn och ro omkring mig. Abrupt slut fick dock vilan. Tydligen hade en av hundarna råkat slå på en platta på spisen. Därpå stod en plastskärbräda med en sockerkaka på. Det är ingen lyckad kombination. Rök och en stickande lukt fyllde snabbt vårt hus. Gudskelov räckte det med den saken. Ett febrilt arbete vidtog för att få bort all smält plast och vädra bort den hemska lukten. Den här gången klarade vi oss nådigt: en trasig skärbräda, dålig lukt och två brännblåsor på tummen. Det kan jag leva med. Det kunde slutat så mycket värre. Vilken tur att vi var hemma!

Rätt bra slutade kvällen i alla fall. Skulle fylla på höförådet och bjöds då på kvällsmat i form av ost- och skinkpaj med fräsch och god sallad till. Tänk vilken tur att man har vänner! Lite trevligt samspråk blev det ju också förstås.

Men nu är det som sagt måndag, det duger inte att sitta här. Dags att ta itu med denna dag. Önskar mig en lugn dag, blir det några överraskningar vill jag nog helst att de ska vara av positiv art. Kan man få beställa en sån dag tro? Försöka duger!

One thought on “Och så är det måndag igen…

  1. inger skriver:

    Skönt att det inte blev någon brand, det har det varit nog med …
    men man ser hur snabbt olyckan kan vara framme. Tack för att du saknat mig när bloggen stått stilla …

    kram Inger

Kommentera

