Långfredag 2012

Appropå gårdagens inlägg – jodå, jag kollade, prästens kläder och altartextilerna var mycket riktigt vita, fast det fanns röda detaljer på prästens mässhake. Sex ljus stod prydligt uppradade på altaret och blommorna var vita och röda. Således var allt precis som det skulle. Inget annat var väl att vänta heller, de kan nog sina saker. Kören satt på läktaren, vi var hela 18 personer dagen till ära. Troligen var det ungefär det antalet som samlats nere också. Ingen större trängsel i kyrkbänkarna alltså.

Nu har vi kommit fram till långfredagen. I kyrkan är säkert allt som det brukar, en lång och sorglig dag till minne av Jesu korsfästelse och död. Färgen svart dominerar klädsel denna dag, och altaret ska prydas av fem röda rosor. Vår församling har också en vacker, men föga bekväm törnekrans som brukar ligga på altaret. Så här såg det i alla fall ut långfredagen 2010

Det förekommer ingen orgelmusik, och kyrkklockorna får vara tysta. Ute i samhället är det dock inte mycket som är som förr. Jag minns när jag var liten, då var det bara sorgsen musik på radio och tv, eller åtminstone upplevde jag det så. Inga affärer var öppna, dans och liknande förekom absolut inte. Nu är det som vilken dag som helst.

Jag själv tänker följa med en kompis ut på konstrunda i grannkommunen. Det kan vara lite lagom för vad jag orkar med. Skönt att byta miljö en stund och tänka på annat, bara hänga med. Det blir spännande att se de olika konstverken.

Jag får säkert anledning till att återkomma till det äventyret. Nu ska jag se till att jag är färdig när hon vill iväg.

Kommentera

