Påskdagen 2012

På tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda…
Nu har vi kommit fram till påskdagen, den dag då glädjen över Jesu uppståndelse präglar kyrkans aktiviteter.

Min dag började tidigt, som vanligt höll jag på att säga, men just nu är jag i alla fall inne i en period när jag vaknar tidigt som själva den. I morse tog jag min blodtrycksmedicin, precis som jag ska. I går vet jag inte säkert hur det blev med den saken. Fram på förmiddagen började jag fundera över om jag tagit den eller ej. Jag kom inte fram till något alldeles klart på den punkten, och tordes inte ta pillret då, för jag vet att jag klarar mig en dag utan, utan besvär. Det har jag ofrivilligt kollat ett otal gånger. Däremot vet jag inte vad som händer om jag råkar ta två på samma dag. Kanske är det ingen större skillnad, men jag vill inte testa medvetet i alla fall.

I dag verkar solen vara på gott humör. Det har ju för all del varit rätt skapligt väder flera dagar, men lite väl kyligt. Undrar om man vågar hoppas på lite varmare väder i dag? Det vore ju fint om vårvärmen kom tillbaka nu under helgen när människor har lite mera tid att tillbringa utomhus. Men det är gott att solen skiner åtminstone. Det gör åtminstone mitt humör en aning bättre.

I morse hittade jag ett målarskrin med akvarellfärger, block, penslar och palett i mina gömmor. Jag antar att jag köpt det någon gång när jag varit inspirerad. Sen har väl inspirationen snabbt gått över, skrinet har stått där ouppackat och oanvänt. Nu plockade jag fram det, sprättade lös ett papper från blocket och gick lös på det med mina färger. Detta resulterade i ytterligare en ny lärdom – färger reagerar väldigt olika på olika sorters papper. Det här papperet var inte kul alls. Säkerligen beror det väl på min okunskap, det förstår jag, men jag har i alla fall bestämt mig för att invänta möjligheten att investera i ett annat block med papper innan jag fortsätter mina kluddande experiment. Kanske passar det här bättre för blyertsteckningar, eller torrpastell, det får jag testa någon annan dag, men just nu har min skaparlusta gått över lika hastigt som den uppstod. Säkert lika bra det….

Kommentera

