La Traviata…

Operabesök blev det igår, lördag. Först operatallrik och sen själva operan. Det var ju trevligt och berikande, men rätt jobbigt blir det att sitta still så länge. Tyckte jag hade ont precis överallt när det var slut. Rätt häftigt är det att kunna besöka Metropolitan, fast ändå vara kvar här hemma. Det är ju superbra med dessa satellitsändningar, som gör att man i realtid kan se den opera som går på andra sidan jordklotet. Rätt många i publiken var det, men på Metropolitan såg det ut att vara fullsatt. Synd att inte fler tar chansen att se på hemmaplan. La Traviata är en rätt tragisk berättelse och jag som med åren blivit allt mera lättrörd gruvade mig lite för det sorgliga slutet. Rädd att gråta krokodiltårar, men det gick faktiskt bra. Lite svårt är det att somna direkt efter en sån här upplevelse, det är ganska mäktigt på något vis, man är uppfylld av musiken och den intensivitet som råder i själva sångsättet när det är opera. Det är ju inget som kan sjungas lite halvdant, utan de måste lägga ner hela sin själ i föreställningen. Jag kan tänka mig att sångarna är rätt möra efteråt.

Söndagen är här, fortfarande ensam hemma. Lite fiolspelning har det faktiskt blivit på morgonen. Rågången, en polska av Pers Hans är det som faller mig mest i smaken just nu.

Svärmor ringde och bjöd på mat, vilket tacksamt tages emot. När jag blivit mätt i magen sätter jag sen iväg på målarkurs på eftermiddagen, och därefter ilfärd till Falun för att leverera en katt. Det är lite av varje som händer minsann. Just nu packning och avprickning av vad jag ska komma ihåg att ta med mig, så då duger det inte att sitta här längre. Adjö så länge!

Kommentera

