En tillvaro på tvären….

Nu höll det på att bli obloggat idag, vaknade nämligen nyss av en ringande telefon. Tydligen hade jag somnat i soffan, så kan det gå! Vädret gör då inte att man känner sig piggare precis, det finns visst hur mycket vatten som helst ”på lagret” hos Gud Fader. Jag antar att det är mitt fel att det regnar idag. Jag hängde nämligen ut en tvätt i morse, det var ju så fint då. Yr.no sa visserligen att det skulle bli regn, men just då var det perfekt torkväder. Instruerade husets manliga innevånare om att han skulle plocka ner tvätten – innan regnet kom – vilket han ju inte gjorde, så nu hänger den där bra mycket blötare än den var när jag hängde ut den. Plockade in lite när jag kom hem från jobbet, men det mesta hänger kvar. Kanske hinner det torka mellan skurarna i morgon.

Jäklats har det gjort på datafronten idag också. Satt och skrev för fullt när hela bilden på skärmen plötsligt hoppade iväg och blev på tvären. Jag förstod att jag måste tryckt på något kortkommando, men frågan var ju bara vilket. Hur jag än försökte så var och förblev bilden på tvären, och det ska ni veta är inte något bekvämt sätt att arbeta på. Musen blev liksom också på tvären och allt var bakochfram, ungefär som när man tittar sig i en spegel och ska försöka använda fel hand och göra en bestämd rörelse, funkar inte alls. Så pillrade jag då både här och där för att försöka rätta till det jag ställt till för mig, med följden att jag ställde till det ännu mera. När jag sen lagt ner allt för mycket tid och energi på den här saken kom jag äntligen på den goda idén att använda en annan dator och be Mr Google om hjälp.Varför tänkte jag inte på det tidigare? Han brukar ju alltid veta råd när jag själv kört fast, och det hade jag gjort med besked den här gången.

Sagt och gjort, Mr Google konsulterades, och precis som jag misstänkt hade jag lyckats med konststycket att klämma dit ett kortkommando när jag inte alls tänkt göra det. Mina vänner, tryck inte på ctrl, alt och en piltangent på samma gång, om det inte är så att ni vill ha hela er tillvaro på tvären förstås. Jag är inte säker på vilken piltangent det var, och jag tänker baske mig inte prova igen för att få vet det säkert. Troligen var det den som pekar åt höger sida, för det var så texten hamnade. För att få ordning på det hela igen tryckte jag i varje fall ctrl+alt+pil uppåt. Så nu vet ni – och behöver inte göra samma dumhet som jag – eller om ni trots mina varningar råkar gör samma misstag. På just den datorn är det så att det inte finns någon home- och end-knapp, utan man trycker en särskild kombination, som liknar den jag just berättat att ni inte ska trycka, för att komma till början eller slutet av raden. Jag har gjort det hur många gånger som helst tidigare, utan problem, men idag gick det åt skogen.

Nåväl, man kan ju sammafatta det hela med att jag lärt mig något nytt även denna dag. Ännu mera fick jag lära mig också, eftersom jag sen också fick försöka fixa tillbaka en massa annat som jag ställt till i mina försök att lösa det första problemet. Slutet gott, allting gott. Nu är jag tillbaka där jag började, och tänker inte göra flera dataexperiment idag. Min stackars hjärna har blivit överbelastad på det området idag, så nu blir det inte mera av den varan. I stället tänker jag återvända till ryggläge och försöka somna om. Godnatt med er!

Kommentera

