Sommarlov!

Idag  har det varit examensdag för mitt barnbarn – sommarlov. Ja, åtminstone för det ena barnbarnet, det äldsta han får knega på i en vecka till, så lite avundsjuk var han allt på lillasyster idag, det tror jag. Inledde dagen med att gå på yngsta barnbarnets examen. Tyvärr så hade min skola sin examenshögtid precis på samma tid, så det missade jag, man kan ju inte vara på mer än ett ställe samtidigt, hur gärna man än vill.

Nu har jag i alla fall fått sjunga ”Den blomstertid nu kommer”, ”I denna ljuva sommartid” och ”Sommarpsalmen”. Det hör liksom till innan sommaren kan infinna sig. Underbart är det att få känna den härliga energi som råder när alla barn är uppspelta inför sitt sommarlov.

Fast mitt när jag sitter i kyrkan kommer plötsligt tårarna, det slår mig helt plötsligt att jag passerat den sjunde i månaden för första gången på elva månader utan att se de tragiska bilder som brukar komma för min syn detta datum. Det är väl ett steg i rätt riktning antar jag, men fortfarande känns det lika sorgligt. Och så ska det få lov att komma i mina tankar mitt i denna glädjestund. Tänker på de tre små flickorna som skulle velat dela denna dag med sin pappa…. Och på dig J, jag kan fortfarande inte fatta varför det skulle få lov att bli så här, vill inte förstå…

Dagen har avslutats med en bedövande vacker solnedgång över sjön Nåsen. Naturens skönhet är makalös. Jag tror inte vi förstår hur oerhört tacksamma vi borde vara över allt vackert som finns här i vår närhet, och som vi knappt lägger märke till för att vi har det precis in på knuten. Jag försöker varje dag att öva mig i vara mera uppmärksam, och inte ta allt för givet.

Kommentera

