Tisdag 26 juni 2012

Vad gör man om man har semester? Ja är man tillräckligt dum ränner man i sta’n flera dagar i rad. Så dum är i alla fall jag! Igår var jag till Ludvika, det var ett nödvändigt ont, eftersom min snälla bror skulle hjälpa mig att fixa till min bil, som jag måste besikta i morgon. Under tiden han var flitig passade jag på att besöka några affärer och göra en del inköp. Inga större investeringar blev det, klassas väl närmast som små impulsköp, men några hundringar försvann hur som helst ur plånboken. Två ljudböcker för 99:-, 5 cd skivor för 50:- ett knallrosa linne för 40:-, varsin saltlakritspåse åt mig och broderskapet, lagerblad osv. Alltså småsaker som man ju kan leva utan, men som ändå är bra att ha!

Den bästa investeringen var nog faktiskt en ask säkerhetsnålar med extra säkerhetsspärr på. Såna har jag ägt för typ 100 år sen, fast de har ju försvunnit iväg för länge sen, så när jag nu fick blicken på dem slog jag till på direkten. ”Vad är det där?” sa expediten när jag skulle betala. Så fick hon lära sig något nytt också. Hoppas hon var klok nog att köpa sig en egen ask innan hon gick hem!Jag ska lägga några såna nålar i min fiollåda, de kan säkert komma till användning förr eller senare.  Avslutningen på dagen blev tre små thailändska rätter på en lokal restaurang. Någon belöning utöver lite saltlakrits måste ju den snälla brodern få. Friterad banan med vaniljglass klämde vi också i oss, men sen var det rätt fullt. Jättegott var det minsann!

Idag har jag också varit ute i svängen, fast i en annan stad. Har agerat chaufför åt svärmor som skulle till tandhygienisten. Lyckades väl göra slut på lite slantar idag med, det går rätt snabbt och kräver inte allt för mycket fantasi. Lyckades också halvt skrämma livet av svärmor när jag nästan brakade in i bilen framför då den långa raden av bilar plötsligt tvärstannade för något hinder längre fram. Det är i varje fall ingen rost på de bromsskivorna nu längre, den saken har jag sett till. Tur att inte svärmor har dåligt hjärta!

Det var inte bara jag som besökte Borlänge idag, det kryllade av ungdomar vart man än såg, de flesta i shorts och gummistövlar. Kupolen var invaderad, och det satt folk överallt som laddade sina telefoner samtidigt som man passade på att radda upp kaviartubar, kexförpackningar och liknande runt omkring sig. Peace and love-besökarna har kommit! På Jula var det en strykande åtgång av presseningar, klädnypor, stormkök och hopfällbara stolar. Det är ju kul att festivalen är så populär att man vallfärdar hit från alla möjliga håll och kanter, fast det är lite väl mycket folk för min del. Besökte P&L 2010, bl a för att höra på John Fogerty. Som sagt, lite väl mycket folk för min smak, men det är ju massor av himla bra artister, den saken är klar. Bodde jag i Borlänge skulle jag absolut passa på att plocka russinen ur kakan, men nu bor jag inte där, så då får det nog vara för min del även detta år. Har i alla fall fått nyckel till ett hus alldeles i närheten av festivalområdet, så skulle lusten plötsligt dyka upp har jag till och med husrum. Man ska aldrig säga aldrig…

Kvällens sysselsättning verkar vara att klia mygg- och knottbett. Jag måste ha smakat alldeles extra gott idag, så biten som jag blivit. Jag ser ut som om jag fått röda hund eller nåt, är rödprickig både här och där, och det kliar och kliar…. Fy sjutton!

Kommentera

