Onsdag 27 juni 2012

Jag berättade om min käre broders insats häromdagen, tack vare honom har jag nu en godkänd nybesiktad bil. Det blev ingen sovmorgon idag heller eftersom jag skulle till besiktningen tidigt. Hade sen några andra uppdrag att utföra när jag ändå var i centralorten, fast jag fick en hel timme att fördriva eftersom de ställen jag då skulle besöka inte hade öppnat än. Det var frestande nära att jag hamnat på caféet, men underligt nog var jag inte sugen på fika just då. Styrde istället min kosa till tidningsrummet vid biblioteket och läste noggrant igenom både FK, DD och några andra tidningar. Höll på med detta en god stund, men fortfarande var jag för tidigt ute. Visste ju att jag hade en talbok ute i bilen, och caféet fanns förstås fortfarande i närheten, men till slut bestämde jag mig istället för ta en promenad i det fina vädret. Så nyttig jag kände mig då!

Traskade iväg på några olika gator i villakvarteren runt om. Det är väl en av fördelarna med att bo lite centralt, man kan gå en god stund utan att komma långt iväg. Lite intressant är det också att studera de olika husen och trädgårdarna. För min del kom jag snabbt underfund med att jag inte alls passar in i denna miljö. Små tomter, tätt mellan husen och det känns som om det är lite tvång med att snegla in till grannen och tävla om att se till så gräsmattan är tjock och välklippt, rabatterna ansade, byta gardiner lika ofta som andra osv. Kanske är det väldigt förutfattade meningar jag delar med mig av nu, jag hoppas det, att det inte alls är så i verkligheten, men den känslan kommer över mig på min promenad. Jag tycker visst att det är fint och mysigt, men det passar inte alls för  mig. Jag är liksom lite mera vildvuxen och otämjd på något sätt. Längtar mera ut i skogen och naturen, vill har lite fritt omkring mig och är inte alls pysslig och plockig utan mera funktionell och rätt och slätt. Det syns väl också här hemma, både ute och inne – och på min egen stil, eller snarare brist på stil och elegans…. Man skulle ha hemhjälp och trädgårdsmästare – det skulle behövas också!

En skön promenad blev det i alla fall, och inte en enda kalori via nybakade läckerheter! Däremot slank det (med ursäkten om att det kan vara bra att ha att bjuda på om det kommer någon) ner lite glass i handlingskorgen en stund senare. Hade först svårt att hitta något jag behövde, har ju varit på shoppingrunda två dagar tidigare denna vecka, men lika fullt lyste summan 677:- fordrande i kassaapparatens lilla fönster när mina inköp åkt förbi kassan. Nog är det märkligt, tyckte inte jag köpte något alls knappt. Mannens snusrulle var förstås en rejäl utgiftspost, där rullade hundralapparna iväg snabbt. Fast han påstår att det ändå är värt varje krona. Jag håller inte med om detta påstående, men vet hur odräglig han blir när han har snusabstinens, så det får väl gå ändå.

Kommentera

