19 juli 2012

Den här dagen är jag rätt nöjd med faktiskt. Blev igår uppringd av en barndomsvän, vi var bästisar när vi växte upp, och våra mammor var också bästa vänner. När hon var åtta år flyttade de till en ort ca 14 mil bort, men vi har ändå hållit kontakten genom åren, ibland var det långt emellan, ibland tätare. Senast jag hälsade på hos henne var för tre veckor sen, idag kom hon hit och vi åkte gemensamt till min mamma. Vi konstaterade att det förmodligen är 19 år sen de träffades senast, vid hennes mammas begravning. Nog är det konstigt hur tiden går, och ändå känns det som om vi skulle setts igår varje gång vi träffas.

Tillsammans besökte vi några loppisar och musteriet i Grangärde. En del fynd blev det på vägen, bl a köpte jag en långklänning och en blus för det enorma(!) priset av 89:- – och det var inte på loppis utan på Åhlens. Inte för att jag har någon aning om när jag ska använda långklänning, det händer ju inte precis så ofta i min värld, men för det priset spelar det ingen större roll om den hänger en stund i garderoben. Eventuellt tar jag fram saxen och klipper av den så att det istället blir en tunika, men det ska jag fundera lite på först.

Rätt roligt var min kompis reaktion när hon träffade mamma. Sist vi träffades hade vi pratat om svunna tider och om att tiden går. Hennes mor var lite äldre än min, och hon gick som sagt bort för 19 år sen, alldeles för tidigt. Nu hade hon tydligen föreställt sig min mamma som en krum och sliten gumma, men häpnade (och gladdes!) över att hon såg ut precis som hon alltid gjort – lång och ståtlig. Det här är en dag jag kommer att tänka tillbaka på med glädje – en fin semesterdag!

Sen har våra sommargrannar dykt upp också, utökade med en liten fyrbent vän sen sist vi sågs. Hur söt som helst är den lille valpen. Så synd att de måste växa upp och bli stora!

 

Kommentera

