22 juli 2012

Jaha ja, det ser ut som om det blåser upp till regn. Inte för att det är så ovanligt då, men det har ju faktiskt varit ett par dagar utan regn nu, så det är väl dags igen. Annars har det varit ypperligt torkväder idag, så jag ska väl inte klaga. Flera tvättar har vajat ute i vinden, och finns numera inne i stugan torra och fräscha.

Söndagskvällen har tillbringats lika som två söndagskvällar tidigare, dvs jag har varit till Floda och ”zumbat”. Man kan ju tycka att rörelserna skulle börja sitta, nu när det var tredje gången, men icke sa nicke. Inte för mig inte, jag sa till min kompis: ”nu tror jag hon (ledaren) har bytt ut programmet, jag känner inte igen någonting”. Fast det hade hon förstås inte, men för mig funkade det inte alls idag. Knäet värkte, golvet var strävt och orken dålig. Har inte mått riktigt bra idag heller, det inverkar väl också antar jag. Funderade ett tag på att skippa zumban idag, för jag har haft ont i bröstet till och från under hela dagen, men så for jag ändå. Hittills har mina bröstsmärtor alltid kommit från nacken, förmodligen den här gången också. Värre blev det i alla fall inte, så då får det väl gå en stund till då. Man blir ju lite orolig att det är hjärtinfarkt på gång, men jag antar att det är det gamla vanliga i kombination med stress.

Ändå har jag två riktiga semesterdagar bakom mig, fredagen tillsammans med min barndomsvän, och gårdagen alldeles på egen hand. Inte har jag gjort så mycket idag heller minsann. Igår löste jag melodikrysset innan jag satte mig i bilen och drog iväg på en dagstur. Hällefors blev första stoppet, sen Grythyttan och antikvariatet. Något litet följde med hem därifrån, men väldigt lite mot hur det brukar vara. Nästa stopp var på Måltidens hus, där dagens lunch intogs. Älggryta a la Carl Jan serverades, och det slank ner utan större problem. De har alltid god mat där, det är elever från restaurangskolan som lagar, så de ska väl kunna. En liten titt på deras fina kryddträdgård blev det, plus besök i en närliggade kvarn där det var utställning. Sen hade helt plötsligt klockan skenat iväg med en väldig fart, och jag upptäckte att jag hade bråttom.

Genvägen via Gränbäcken uppletades och färden gick på krokiga grusvägar till Hjuljerns loge. Spelmansstämman där var ju mitt egentliga mål, och jag hann fram precis i tid till allspelet. Där blev jag sen kvar i åtskilliga timmar, ömsom pratande, ömsom spelande med olika trevliga människor. Så småningom vände jag hemmåt igen, och förutom en älg som sprang över vägen alldeles framför min bil, så gick resan utan något mankemang. Sista biten var rätt dryg dock, då började jag längta efter sängen, rejält trött.

Längtar efter sängen gör jag nu också, det ska minsann inte stå på innan jag kryper ner. En nattmacka ska dock ätas först, för zumban har gjort mig rejält hungrig. Typiskt! Har jag råkat förbränna nån liten kalori så kommer nya innan kroppen hunnit sakna de gamla. Ja ja, sånt är livet!

Kommentera

