12 augusti 2012

En fullspäckad dag har det varit idag, for redan på förmiddagen till vår residensstad, dvs Falun. Dalarnas museum var mitt mål, tillsammans med några andra skulle jag representera vår orts hemslöjdsförening. Mitt främsta uppdrag var förstås att spela fiol, men väl på plats visade det sig att jag också skulle agera som mannekäng! Det var minsann premiär på den sysslan för min del, eller kanske inte när jag tänker efter. Jag har nog gjort något uppdrag i dräktsvängen även tidigare, men det var länge, länge sen. Med de fina kläder jag och mina kumpaner hade på oss så behöver man ju inte skämmas precis. Vi hade nämligen våra sockendräkter på oss – vad kan vara finare? Inget jag kan komma på i varje fall. Dräkten passar på alla, gammal som ung, tjock som smal. Ganska många hade kommit för att lyssna och se, så det var ju tacksamt. Riktigt trevligt var det, och jag känner mig nöjd med att ha gjort en kulturell insats. Passade också på att gå runt och kika på alla utställningar som fanns i museet, det är åratal sen jag senast var där. Man kan undra varför man inte tar sig tid att åka hit oftare. Egentligen borde man slinka in här varenda gång man är till Falun, det finns så mycket intressanta saker att se på. Så otroligt många kreativa människor det finns, och vilka fantastiska saker de skapar! Gör ett besök och bli inspirerad!

Rätt inspirerad var jag faktiskt redan när jag vaknade. Var som i ett bakrus, fast ett positivt sådant. Lördagskvällen blev nämligen en helt fantastisk kväll. God mat, trevliga kamrater och massvis med musik i en underbar miljö. Det var svårt att slita sig bort, men till slut var jag ändå tvungen att bege mig hemåt, för att sova några timmar innan det var dags att åka igen. Men åtskilliga timmars spelning blev det, sånt fyller på! Och tänk att man kunde sitta ute klockan tolv på natten och spela. Det är minsann inte många kvällar den här sommaren som det varit tänkbart. För mig tar det ett tag att varva ner efter en sån spelkväll, hela kroppen är igång, och då går det inte bara att sluta upp och lägga sig och sova. Till slut somnade jag i varje fall, men vaknade allt för tidigt egentligen. Inte många timmars sömn blev det, men det får väl gå ändå.

Nu får jag väl ändå se till att komma i säng, sömnbristen börjar kännas, och så är det ju arbetsdag imorgon. Dags att köra igång igen!

Kommentera

