28 augusti 2012

Håhå, klockan är inte ens halv åtta och det känns redan som om jag gjort ett helt dagsverke: kört en tvättmaskin, promenerat det fyrfotabarnbarnet modell Sankt Bernhard, utfodrat kaniner, väckt barnbarn, väckt dem igen och igen och till slut fått dem ur sängen, förmått dem att äta lite frukost och slutligen jagat skolbussar…. Pust!

Nog har jag gjort mig förtjänt av en lugn stund och en kopp gott kanelte nu, det tycker jag. Att vara tjänstgörande mormor är inte så bara minsann! Hotade den tonåriga gossen med att ta till betydligt bryskare väckningsmetoder i morgon: ”kommer du inte upp när jag väcker dig första gången häller jag en hink med kallt vatten över dig”. Behöver jag säga att han inte såg ut att gilla tanken.

Man funderar lite över deras tidsuppfattning.  Barnbarnet: ”Det är lugnt, det är tre minuter kvar”, och då ska man på de tre minuterna hinna få på sig skor, hitta busskort, spruta på sig lite lukta gott, och också förflytta sig ett antal hundra meter. I en åldrig mormors hjärna går såna ekvationer inte ihop, men jag antar att man är en aning övermänsklig i hans åldern till skillnad från när man som jag varje dag upptäcker att det är ännu en sak som man inte klarar längre. Jag är på ”retur” som en yngling som hade planer på att bli måg i huset så käckt uttryckte det. Såna kommentarer ger knappast pluspoäng hos blivande svärmödrar, de bör man nog vänta med tills man lyckats gifta in sig i familjen. Är man riktigt klok ska man förmodligen hålla inne med dem då också, vissa saker ska man inte säga högt, det där är en sån sak. Uppretade svärmödrar är inte att leka med!

Nåväl, nu är min lugna stund över, dags att åka till jobbet. Idag blir det mer än full fart där, det vet jag redan i förväg.

Kommentera

