Betraktelser av en gräsänka…

Håhå, att skicka iväg en karl på jakt är en arbetsam procedur, åtminstone om de är som min! Man kunde tro att han flyttar för gott, så mycket saker som han tog med sig! Hela bilen var full, och då skulle ytterligare en jaktkamrat stoppa in sina grejer också. Undrar just var de skulle få plats? I ursprungsplanen fanns också två hundar med i bagaget. Nu blev planerna ändrade på den punkten, och det var nog tur, annars hade de fått ta släpvagn med sig.

Morgonen har varit precis som alla andra morgnar när sambon ska iväg på något: Har du sett …? Var är …? osv. Packa i förväg vore ju en smart sak, men inte han inte. Jag ska väl inte säga så mycket egentligen, för jag är rätt lika i det avseendet, packning i sista stund vill det nog oftast bli även för mig. Den stora skillnaden är i så fall att jag inte involverar honom i min sistaminutenpackning. Antagligen mest av den anledningen att det vore lönlöst. Eftersom han inte vet var han har sina egna grejer, kan man ju räkna ut att han har ändå mindre koll på var mina finns. Kan man verkligen lära gamla hundar att sitta? Det finns åtminstone de som påstår det, men jag tror inte min energi räcker till att försöka…

Nåväl, nu är de iväg och jag kan titulera mig gräsänka en tid framöver. Skönt! Det får man väl inte säga högt, men man ska ju inte ljuga har jag fått lära mig…. Förmodligen har jag fullt upp mest hela tiden, så att njuta så mycket av ensamheten lär jag inte hinna med. Dessutom finns ju andra (fyrfota-)individer här som pockar på uppmärksamhet, så någon risk att jag slöar till är det knappast.

Känner mig rätt sliten just nu, fast jag nyss haft semester. Det är inget bra tecken. Der blir skönt med lite husmorsledigt under en vecka nu, inga matlådor som ska göras, och att kunna ta sig nåt att äta när andan faller på. Att tillåta mig att fastna i soffan med en bra bok, sitta med fötterna i blöt, lyssna på musik eller spela fiol är några av sakerna jag tänker fördriva min gräsänketid med. Inga märkvärdiga ting precis, och fullt genomförbara när som helst egentligen, bara det att det allt för sällan blir av.

Kommentera

