Nymålat!

Så har jag vaknat upp till en ny dag. Blev inte precis så glad så jag hoppade högt av det faktum att gräset lyste frostvitt när jag kikade ut genom fönstret. Fick tvungen ge mig ut och kolla bilrutorna, jodå, de var täckta med ett lager tjock is. Hösten är här, faktum! I och för sig är väl det inte en så stor överraskning, det är ju faktiskt den nionde september idag, men ändå… Jag vill liksom inte inse att sommaren är förbi utan att knappt har varit.

I fredags packade jag bilen med allt möjligt, (bland annat min bror) och for iväg mot vår underbara lilla stuga i Noratrakten. Ska sanningen fram så är den luggsliten och i stort behov av omsorg av sina ägare, fast jag tror att både jag och kära bror ständigt tar på oss ett slags glasögon med väldigt sentimentalstyrka när vi betraktar den. Vi landade där sent på kvällen, kånkade in det viktigaste, vilket i det här fallet var lite vin, ost och kex. En bricka med ljus tändes och så slog vi oss ner i det lilla köket och njöt i fulla drag. Jag har svårt att förstå mitt förhållande till den här delen av världen, men något speciellt är det, antar att det ligger i generna på något vis. Det är också svårt att förstå varför jag så sällan är här när jag tycker så mycket om det.

När lördagen kom var det dags att ladda kroppen med en snabb frukost innan vi drog igång med något av allt som behövde göras. Ett av mina projekt blev att måla det nya dasset som brorsan fixat till. Det gamla hade helt sonika sagt upp sig efter mycket lång och trogen tjänst, och då gällde det att snabbt hitta en ny ersättare. Vissa saker måste helt enkelt finnas, dass är en sån sak. Insidan måste också piffas upp lite så småningom, det obligatoriska kungafamiljsporträttet borde väl upp kanske, eller vad vi ska hitta på. Det får mogna lite, nu finns i alla fall frigolitsits och papper, det får väl sägas vara det viktigaste. Lyse finns också, ett klart framsteg som gillas!

Dagen försvann allt för fort, en hel del blev uträttat, men ändå återstår hur mycket som helst. Nog är det synd att jag alltid är på väg någonstans och inte tillåter mig att njuta av stillheten. Det finns så många favoritställen runt knutarna också, men den här gången var det bara arbete som gällde. Favoritantikvariatet i Grythyttan blev obesökt, liksom glasskiosen och måltidens hus, marknaden i Hällefors hoppades också över.  Alla ställen som jag vanligtvis slinker in på när jag är i trakterna.

Om jag inte haft annat på agendan hade jag stannat kvar ytterligare en natt, men nu var det bara att hasta iväg hemåt igen, springa in i duschen, hoppa i rena kläder och flänga iväg till nästa hållplats. Där serverades god mat varvat med många skratt och så småningom landade jag i kroppen igen efter all stress. Otroligt trött men ändå rätt belåten kunde jag på småtimmarna krypa ner under täcket hemma i min egen säng.

Gårdagens slit och släp känns i kroppen idag, men det är ändå en skön känsla. Ont har jag ju i alla fall,  nu finns det en tillfredsställande anledning. En fin helg har det varit, om än rätt intensiv. Inte är den slut än heller, den här dagen lär ha ett och annat att bjuda på också. Bäst att göra sig redo för att fånga dagen – Carpe diem!

One thought on “Nymålat!

  1. inger skriver:

    Ja, tänk att vi aldrig ska ha tid att riktigt njuta … känslan du har vid din stuga, den hittar jag vid stugan vid Nåsen … men ändå så tar jag mig inte riktigt tid att vara där … konstigt!

    Vi syns till veckan/Inger

Kommentera

