GULDKRINGLAN

Av en slump (?) råkade jag, som nästan aldrig ser på tv numera, slå på sjuan och hamnade mitt i programmet “Det okända”. Inom två sekunder att kände jag igen mig i den miljö de var i, fast jag inte hade en aning om var de var. Zappade snabbt iväg till programinformationen för att se om det stod var de var, men där fanns bara allmän information om programmet. Ändå var jag säker på att jag varit på platsen, och så småningom, när de visade de utsidan på huset kunde jag se att min känsla var helt korrekt. Platsen var Grythyttan och det café där jag allt som oftast slår mig ner när jag besöker mitt favoritantikvariat, som ligger vägg i vägg.

Guldkringlan

 

Jag har sett “Det okända” tidigare, men det är säkert flera år sen sist. Nu kändes det väldigt intressant att se och höra på programmet. Det påstods att flera av besökarna skulle känt av närvaron av något. Själv har jag aldrig känt något annat än trivsel, men det kanske beror på att jag av någon outgrundlig anledning har en sån dragning till Grythyttan och speciellt antikvariatet och caféet, precis som det berättades om den första caféinnehavaren som förälskat sig i platsen och tagit med sig sin familj och flyttat dit. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att bo i Grythyttan, har rötter i närheten, och skogsvägen är det inte långt till Grythyttan, så vad vet man, kanske finns det en koppling som jag inte känner till. “Anden” gillade i varje fall inte den moderna stilen, och det frigjorda leverne som råder nu. Själv är jag inte särskilt “inne” på något sätt, skulle säkert passa bättre några årtionden tidigare, älskar gamla möbler och saker från förr, så jag utgjorde väl inget hot antar jag.

Ja, det är inte lätt att veta om man ska tro på sånt här eller inte. Jag tror nog faktiskt, men det skrämmer mig inte. Är inte något jag grubblar särskilt mycket över heller. Jag kan inte bevisa att det är så, men heller inte motsatsen, det räcker för mig att vara öppen för att det kan vara så. En del måste till varje pris “peta hål på” alla påståenden om andlighet, healing osv. Det känns inte alls nödvändigt för min del att bevisa varken det ena eller det andra. Varför inte låta alla tycka och tro det som känns rätt för dem, utan att värdera?

 

 

Kommentera

