Resumé av en händelserik dag…

Gårdagen bjöd på aktiviter av olika slag. Det började med eftertänksamhet, det vill säga med melodikrysset som löstes som de flesta andra lördagar. Den här gången på hemmaplan utan de vanliga krysskompisarna. En av dem hade farit söderut, den andra fanns visserligen hemmavid, precis som jag, men eftersom vi bara någon timme senare skulle ut på andra äventyr tyckte vi inte tiden räckte till för gemensam lösning. Kryssandet gick planenligt för min del. En enda fråga fick jag lov att konsultera min kompis Mr Google om, hiphop är liksom inte mitt gebit, så Adam Tensta hade jag missat helt. Nu vet jag att han finns, så man kan ju säga att melodikrysset är lite allmänbildande också, inte bara trevligt.

Lite rörigt i lösandet var det för all del eftersom en annan kompis dök upp precis när det började. Givetvis åkte kaffepannan på och kakburken kom fram på bordet, problemt är bara att ”ickekryssare” har en förmåga att prata precis när de inte ska – när Anders Eldeman är i etern ska alla andra vara tysta. Det har min sambo inte riktigt förstått ännu. Jag är en mångårig kryssfantast, så han borde lärt sig vid det här laget, men icke. Det går skapligt om det bara är han och jag hemma, men råkar det komma någon annan så är det kört. Så även denna gång…. Vanligtvis behöver jag sällan lyssna på snabbgenomgången, men nu missade jag flera frågor på grund av deras prat i munnen på herr Eldeman. Nåväl, det redde ut sig bara jag fick höra vad han frågat efter, och jag hoppas kompisen inte blev allt för skakad av mina halvhysteriska utbrott. Sånt får man räkna med om man är i närheten av mig när det är melodikrysset.

Nästa aktivitet hamnar under etiketten ”uppiggande”. Det var nämligen dags för ett besök på Lindberghallen i Djurås för att se och höra på musikalen Hairspray. Jättebra är mitt betyg! Jag kom flera gånger på mig själv med att nästan dansa i stolen där jag satt. Det är svårt att sitta still när det är sån härligt musik. Tur som var så hamnade jag precis framför mittgången, så jag hade ingen framför mig, vilket väl var bra för den personen. Jag minns nämligen hur det var när jag besökte ”Grease” för ett antal år sen – en bit in i musikalen vänder sig människan i stolen framför om och säger surt till mig ”Men kan du sluta stampa takten”. Hur sjutton ska man kunna låta bli?

Nu stampade jag på, genom hela föreställningen, och ingen klagade! Två timmar och tjugo minuter höll det på, och dessutom var det tjugo minuters paus. I pausen hade man möjlighet att fika. Suveränt fint organiserat var det ordnat: man beställde och betalade sitt fika innan musikalen började. Fick ett bord tilldelat, och där fanns fikat uppdukat och klart när pausen inleddes, kaffe i termos och ”duppat” på assiett.

När musikalen var slut ställdes kosan in på nästa äventyr, som väl hamnar under ”kalorisamlande” aktiviteter. Då stod pizzabakande på programmet. Tillsammans med några kompisar åkte vi till Lindesnäs, där var och en fick baka sin egen pizza. Jösses så gott det är! Fast mättsamt! Dessutom blev det kaffe och smarriga kakor till efterrätt. Tre sorters kakor typ paj/kladdkaka: lakritskola, chokalad-rom och choklad. Jag har ju varit med om det här förut, så jag försökte att disponera mitt ätande med förstånd – det gick ju så klart åt skogen och det hela slutade förstås med paltkoma!

Lunchen idag är fixad, eftersom jag har halva pizzan kvar att sätta i mig. Hur mycket mer jag väger idag än igår vill jag inte ens tänka på! Varför ska det vara så himla gott att äta? Och varför är jag så svag för sötsaker? Barnbarnet som också var med på gårdagens kulinariska äventyr, han hoppade minsann över kakorna, var allt för mätt. Det ser väl ut att mormor skulle vara den klokaste av de både, med ålderns rätt, men icke… Jag stoppade i mig av alla tre kakorna, visserligen väldigt små bitar, men ändå…

Avslutningen på dagen kan närmast etiketteras under ”besvikelser”. Jag hade nämligen förra helgen råkat hamna framför tvapparaten seendes en deckare, vilket fram på småtimmarna visade sig vara del ett av en tvådelad serie. Följdaktligen hade jag bestämt mig för att se även del två, för att få veta hur det hela slutade. Efter lite letande fann jag ut att det avsnittet skulle gå tio över tolv den 10:e, så glad i hågen bänkade jag mig framför tvn för en fin avslutning på en innehållsrik dag. Men inte blev det som jag tänkt inte, 00.10 den 10:e var ju inte alls lördagsnatten till söndagen, utan fredagsnatten till lördagen, och jag var ett dygn för sent ute. Attans! Rätt retsamt med tanke på att jag var vaken och uppe när programmet gick, men hade inte tvn på. Nu hade jag stretat emot för att orka vara uppe till ingen nytta alls. Så kan det gå!

Kommentera

