Å de’ ä måndag morron å mitt huvud känns så tungt….

Så skulle jag kunna sjunga, om jag vore på det humöret. Nu är det lite väl tidigt att sjunga överhuvudtaget, så jag låter bli.

Mestadels av gårdagen tillbringades hos svärmor i bagarstugan. För egen del gjorde jag bara en deg, som inte alls blev som den skulle. Det var länge sen jag bakad siktbröd nu, tydligen hade jag tappat handlaget, för det blev nog lite för mycket mjöl. De tar nog slut ändå skulle jag tro. Hjälpte sen svärmor med en deg, och dotter med två, efter det var det inte mycket kvar av min ork inte. Lägg därtill att jag gett mig själv en riktig stjärnsmäll i början av dagen, så kanske det inte är så konstigt att jag däckade tidigare än tidigast och att huvudet känns tungt idag.

Det är nämligen så att dörren till bagarstugan är rätt låg, man måste komma ihåg att böja sig när man passerar, annars blir man häftigt påmind om den saken. En av de första vändorna jag gjorde glömde jag av den saken, och det blev inte nån liten krock utan en smäll som hette duga. Jag for baklänges och landade raklång på golvet, och slog alltså i huvudet en gång till. Svärmor blev chockad, hon trodde jag tvärdog. Det gjorde jag inte, men nog såg jag stjärnor minsann.

Roligast den dagen var att se elvaåriga dotterdottern baka siktbrödkakor som om hon aldrig gjort annat. Snart ska hon också få prova på att grädda, så även den kunskapen förs vidare till nästa generation. Det är väl i och för sig inte så svårt, men det gäller att vara på hugget. Svårast är att få rätt temperatur på hällen. Först vill det gärna vara för kallt, och mot slutet aningens för varmt.

Mer att säga om min söndag finns inte. Så fort jag kom hem gick jag in i duschen och sen blev det godnatt. Tog med mig en bok för att läsa en stund, men gav upp innan jag tagit mig genom en sida. Nio timmar senare vaknar jag, vilket är typ mitt i natten. Jag förstod ju att det skulle bli så, men det fanns inte mycket annat att välja på. Orkar man inte så orkar man inte. Katterna såg lite förvånade ut, men följde med mig upp i alla fall. Kanske kan man få lite tidig frukost tänkte de nog. Jag ska prova den varianten själv tror jag. Lite varm choklad så kanske jag kan somna om en stund till och återuppstå när världen börjar vakna på riktigt. Försöka duger.

Kommentera

