29 november 2012

Äntligen känns det som om förkylningen har vänt, det är minsann något att vara glad och tacksam för! Egentligen finns det hur mycket som helst att vara tacksam för, fast vi i vårt vardagslunk inte riktigt uppmärksammar den saken. Varför är det så att det är lättare att fastna i jämmer och elände än att uppmärksamma allt bra som faktiskt finns. Det är något att tänka på och kanske bör det bli en livsuppgift för oss alla att bli mera tacksamma? Jag ska då försöka, det lovar jag mig själv.

Igår hoppade jag över körövningen. Taktiken var att låta bli att nysa baciller på alla andra körmedlemmar, och själv vara i bättre skick vid söndagens framträdande. Nu hade jag fullt upp ändå. Hann precis bara hem och hämta fiolen, iväg på min spellektion och direkt därifrån till knivmakarkursen. Nu börjar det pirra i magen lite när jag ser på mitt slöjdalster. Fortfarande är jag otroligt ovan med alla verktyg och maskiner som krävs för att göra en kniv, men gosse vilken skillnad det är ändå mot förra kniven. Jag kom på mig själv med att riktigt njuta av att våga stå helt själv vid slipmaskinen och forma till fasonen på min kniv. Några knivar till, och så kanske jag till och med har koll!

Min läromästare har hittills gjort någonstan runt 120 knivar, det ni! Jag håller på med kniv nummer 2, det är skillnad det! Men jag är rätt säker på att det kommer att bli fler knivar även för mig, för det är så tillfredsställande att hålla på. Det rensar skallen från allt skräp som skvalpar runt därinne, och sätter fart på hittills outforskade delar av mig själv. Nu börjar finliret, att forma till kniven så den ser vacker ut och samtidigt ligger bra i handen. Fortfarande återstår mycket innan jag kan andas ut, det är så mycket som kan hända. Man får vara varsam på hand, hålla tungan rätt i munnen och vara snäll mot sin handledare som kan hjälpa till att rädda en del av det man ställer till med.

Sen ska också slidan tillverkas, även där kan det gå på sniskan, men ändå känns det inte fullt så dramatiskt. Det är inte lika arbetsamt eller kostsamt att göra en slida till, som att till exempel förstöra bladet på kniven. Då är det liksom kört…. Men nej, det tänker jag inte göra. Jag ska vara försiktig och varsam, för den här kniven ska bli bra, så det så. Den ska få bli ett bevis för att delad glädje är dubbel glädje.

Kommentera

