Hosianna….

Nu så är 1:a advent insjunget. Förkylningen är mycket bättre och det gick bra att sjunga. En ny gudstjänstordning provades i vår kyrka, jag hade inte fått någon agenda, så det var lite svårt att hänga med. En skillnad var att prästen sjöng mycket mer, och församlingen skulle svara. Det är ju i och för sig trevligt med mycket musik, men jag tror att folk redan tidigare har svårt att hänga med i svängarna i kyrkan. Om det nu blir förändringar blir det ändå knepigare att känna igen sig och känna sig delaktig. De flesta psalmer kunde i varje fall kännas igen, precis som de sånger kören sjöng. Efteråt serverades kaffe och pepparkakor.

På radion hörs just nu Lillbabs sjunga signaturmelodin till Hylands hörna, det är Da Capo med Anders Eldeman som programledare. I mitt knä sitter en spinnande katt som saknar sin kompis som återigen gett sig ut på äventyr. Vi längtar båda efter honom, hoppas han har det bra och inte längtar hem allt för mycket.

Kikade nyss in på facebook, såg att en bloggkompis gjort ett inlägg som började så här: ”Minus 21”. Var i all sin dar har hon varit tänkte jag, för att i nästa sekund springa ut i köket och kolla min egen termometer: minus 21 och lite till…. Fy f*n! Vad är det här nu då? Inte har jag fattat att det ska vara så kallt nu helt plötsligt. Inte undra på att sambon var lite upprörd över det faktum att jag stängt av elementet i sovrummet! Jag stängde av när jag vädrade i morse, sen glömde jag nog att sätta på igen…. Tur att jag åtminstone kom ihåg att stänga fönstret.

Nu läppjar jag på varm glögg, och till det en saffransskorpa som egentligen inte är någon skorpa, utan en lussebulle. Jag föll nämligen för frestelsen att köpa lussebullar nere på macken – 4 för 20:-. Det här var någon dag sen, och tre av dem försvann omgående, den fjärde blev kvar i påsen och upptäcktes nyligen av mig. Nu är det bara så att de där påsarna är något mellanting av papperspåse och plastpåse, mest papper är det väl och bullen var nu mer skorpa än bulle. Saffransskorpor är gott det med! Nu har jag värmt upp mig lite inombords av den varma glöggen, det kan ju vara bra när det är kallt som bara den i sänkammaren, får väl leta upp ett par raggsockor också för säkerhets skull.

Kommentera

